Freshworks hoopt met beursgang een miljard dollar op te halen
Freshworks, en softwarebedrijf dat bedrijven in staat stelt hun klanten en werknemers tevreden te stellen, heef zijn prijsklasse voor zijn aandelen bij beursintroductie tot verhoogd 32 tot 34 dollar per stuk. Dat is een stijging ten opzichte van de eerdere reeks van 28 tot 32 dollar per aandeel.
Het aandeel zal naar verwachting op 22 september 2021 op Nasdaq worden genoteerd onder het tickersymbool FRSH. Het softwarebedrijf voor klantbetrokkenheid heeft een verzoek ingediend om 28,5 miljoen van zijn gewone aandelen van klasse A te verkopen, wat de bruto-opbrengst van 912 tot 969 miljoen dollar moet opleveren. Het totale aanbod van aandelen zal ongeveer 1,07 miljard dollar bedragen.
Freshworks realiseerde in 2020 een omzetstijging van 49% ten opzichte van het voorgaande jaar. De omzet kwam daarbij uit op 308 miljoen dollar. Freshworks wist zijn klantenkring uit te breiden tot ruim 52.500 organisaties in 120 landen. Dat deed het door IT service management- en CRM-software aan te bieden in de vorm van gebruiksvriendelijke applicaties die elk bedrijf met een creditcard kan uitproberen in plaats van andere software opties zo beweert Freshworks.
Puma
42% van alle omzet van Freshworks is afkomstig uit Europa. Het bedrijf rekent diverse prominente Europese organisaties tot zijn klanten, waaronder Klarna, de NHS, Puma, Carrefour, Deichmann en Dyson.
India
Freshworks wordt de eerste in India opgerichte B2B SaaS-leverancier die in de VS naar de beurs gaat – Dit helpt India om zijn stereotype imago van een uitbestedingsland af te schudden en blijk te geven van zijn potentie om uit te groeien tot een wereldwijde grootmacht op het gebied van cloudsoftware, aldus Freshworks.
SaaS
Volgens een prognose van McKinsey liggen er de komende tien jaar voor een biljoen dollar aan omzetkansen voor Indiase SaaS-bedrijven. Er zijn bijna duizend Indiase SaaS-bedrijven actief die samen voor zo’n 3 miljard dollar aan omzet genereren en bijna 40.000 werknemers in dienst hebben. India heeft zich al in de kijker gespeeld met een succesvolle golf van beursgangen op het gebied van consumententechnologie (Zomato, Delhivery en Paymt). Freshworks leidt nu de weg voor de IPO’s van een reeks van B2B SaaS-bedrijven (Druva, Chargebee en Browserstack).
Partners
Freshworks zal komende jaren nauwer samenwerken met partners zoals ISVs en systeem integratoren. Er is een partnerprogramma waar meer dan 400 resellers aan mee doen en dan aantal moet gaan stijgen aldus Freshworks.
Door: Witold Kepinski