Dijk Natural Collections beperkt deelleveringen met low-code order planning tool
Dijk Natural Collections, een Nederlandse groothandel voor natuurlijk decoratiemateriaal, zet het Mendix-platform om haar order- en verkoopproces te optimaliseren. Met de order planning tool, gebaseerd op het low-code platform, kan het bedrijf de in- en verkoop beter op elkaar afstemmen. Zo heeft Dijk inmiddels het aantal deelleveringen met 20 procent teruggebracht en de klanttevredenheid en omzet verhoogd. Mendix is onderdeel van Siemens.
Het assortiment van Dijk Natural Collections wordt deels geïmporteerd uit regio's zoals Azië, Zuid-Amerika en Europa. Deze producten worden geleverd aan tuincentra, bouwmarkten, groothandels en retailers in heel Europa. Vaak kopen klanten partijen op verschillende data in. De orders worden vervolgens in verschillende containers verscheept.
Eén overzicht
"Dit maakte het lastig goed inzicht te krijgen in de timing van de leveringen", vertelt Jack Zwager, CFO bij Dijk Natural Collections. "Om dit transparanter te maken voor ons en onze klanten wilden we een order planning tool die in één overzicht laat zien welke orders wanneer binnenkomen. Die data moet vervolgens gekoppeld worden aan de bestelling van de klant zodat de status van ieder product continu inzichtelijk is en we deze informatie ook makkelijk kunnen delen.”
Mede door de onstuimige groei van het bedrijf werd het een uitdaging voor het ERP-systeem om de inkopen aan de juiste verkopen te koppelen, terwijl deze koppeling essentieel is. De nieuwe applicatie moest dus niet alleen data kunnen ophalen, maar ook wegschrijven. Om te helpen bij dit complexe vraagstuk werd Mendix-partner Stoneworx ingeschakeld.
Toekomstbestendig fundament
Zwager: “Voordat we startten met de bouw van deze applicatie hebben we uitgebreid onderzoek gedaan naar het best passende low-code platform. We willen onze complete supply chain in een nieuwe oplossing onderbrengen om zo nog transparanter en efficiënter te kunnen werken. Door onze oplossingen te bouwen op het Mendix-platform hebben we een stevig en toekomstbestendig fundament voor ons hele logistieke proces.”
Voorheen begon Dijk als een order voor 80 procent compleet was met de uitlevering. Door de nieuwe order planning tool hebben medewerkers nu ook duidelijk inzicht in wanneer de overige 20 procent van een bestelling binnenkomt. Is dat al snel, dan loont het misschien daarop te wachten. Met de nieuwe inzichten uit de app heeft Dijk het aantal deelleveringen met 20 procent kunnen reduceren. De efficiëntie van planning en transport zijn daarmee enorm vergroot.
Zwager: “Dankzij de nieuwe applicatie kunnen we ook veel beter zien wanneer een product weer leverbaar is. Voorheen moesten we vaak nee verkopen, omdat de voorraad in ons magazijn simpelweg op was en we niet wisten wanneer een product aangevuld zou worden. Nu kunnen we meteen zien wanneer dat gebeurt, zodat we vooruit kunnen verkopen en de klant direct de juiste leverdatum kunnen melden. De applicatie is nu leidend geworden in het verkoopproces.”
Gestegen klanttevredenheid
Dankzij de veel accuratere data kan Dijk zijn klanten ook heel concreet informeren over verwachte levertijden. Hierdoor is de klanttevredenheid sterk gestegen. Omdat iedereen in het bedrijf inclusief de buitendienst, toegang heeft tot de applicatie wordt de binnendienst - die eerst de enige afdeling was met kennis van de voorraad - ook ontlast. Zwager verwacht dankzij de inzet van de nieuwe order planning tool op korte termijn een omzetstijging van 10 tot 15 procent.