Wouter Hoeffnagel - 25 maart 2022

IDC: Wereldwijde markt voor AR en VR headsets explosief gegroeid

IDC: Wereldwijde markt voor AR en VR headsets explosief gegroeid image

De wereldwijde markt voor augmented reality en virtual reality (AR/VR)-headsets is in 2021 jaar-op-jaar met 92,1% gegroeid. Het vakantiekwartaal was een belangrijke drijfveer voor de industrie, aangezien bijna de helft van het jaarlijkse volume werd verzonden in 4Q21. 2021 is hierdoor een recordjaar geworden met volumes die sinds 2016 niet meer zijn voorgekomen.

Dit blijkt uit cijfers van marktonderzoeker IDC. Meta's Quest 2 was veruit het meest populaire product met een aandeel van 78% van de gecombineerde AR/VR-markt gedurende het jaar. Op de tweede plaats stond DPVR, dat veel succes heeft gehad op de Aziatische markten en wereldwijd een marktaandeel van 5,1% heeft veroverd. De Pico VR-producten van ByteDance stonden op de derde plaats (4,5% aandeel) en hebben, net als DPVR, een goede positie op Aziatische markten. De producten van ByteDance deden het echter ook goed in Noord-Amerika en West-Europa, waar het heeft geholpen de leegte te vullen die was ontstaan toen Meta de levering van zijn Oculus Go staakte. VR-pionier HTC en het in China gevestigde online videoplatform iQIYI maken de top 5 compleet.

'Nog geen grote concurrenten voor Meta'

"Meta heeft de AR/VR-industrie geleid door een zeer toegankelijk geprijsde headset aan te bieden en door verder te gaan dan het kerngamingpubliek, waardoor zowel niet-gamers als bedrijven geïnteresseerd zijn", zegt Jitesh Ubrani, onderzoeksmanager voor IDC Mobility en Consumer Device Trackers. "Het bedrijf heeft nog steeds geen grote concurrenten. Maar dat verandert waarschijnlijk in de loop van de komende twaalf tot achttien maanden, wanneer Sony opnieuw de ruimte betreedt met de PSVR2. Ook blijven we de lancering van headsets van onder meer Apple en andere smartphonesleveranciers verwachten die veel aandacht van eindgebruikers krijgen.”

Nieuwkomers en een bredere acceptatie vanuit de commerciële sector zullen de markt verder stuwen. Het aantal verscheepte headsets groeit naar verwachting met 46,9% jaar-op-jaar in 2022. In 2026 maakt de markt een dubbelcijferige groei door, voorspelt IDC. De marktonderzoeker verwacht dat het aantal verscheepte AR/VR headsets in 2026 de grens van 50 miljoen eenheden overschrijdt, met een samengestelde jaarlijkse groei van 35,1%.

"Augmented reality-headsets vertegenwoordigen nog steeds een klein deel van de totale markt voor AR/VR-headsets en de volumes die we zien bevinden zich bijna uitsluitend aan de commerciële kant van de business", zegt Tom Mainelli, group vice president Device & Consumer Research bij IDC. "Consumenten-AR is nog steeds grotendeels het domein van smartphones en tablets, en zal dat op korte termijn waarschijnlijk ook blijven. Ondertussen zorgt de discussie over de Metaverse voor hype en investeringen rond AR, VR en een groot aantal aangrenzende technologieën. We verwachten echter niet dat dit gedrag op korte termijn van invloed zal zijn op het volume van de headset."

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW