Verantwoord gebruik van AI staat op een keerpunt
Het verantwoord gebruik van AI op een keerpunt staat. Het wijdverbreide gebruik van AI in alle sectoren heeft gezorgd voor maatschappelijke bezorgdheid vanwege de ethische gevolgen die de technologie kan hebben voor bedrijven, overheden en individuen. Overheden, zoals de Europese Unie, komen daarom met nieuwe regelgeving die speciaal is ontworpen om de maatschappelijke risico’s, die door AI kan worden veroorzaakt, in te dammen.
Dit blijkt uit het onderzoek ‘AI ethics in action - An enterprise guide to progressing trustworthy AI’ van IBM Institute for Business Value. Dit wereldwijde onderzoek is verricht onder 1.200 executives uit 22 landen en heeft als doel om te begrijpen waar leidinggevenden staan op het gebied van ethische AI. De bedrijven die hebben deelgenomen aan het onderzoek erkennen deze uitdagingen en willen graag hun verantwoordelijkheid nemen om ethische AI te implementeren. Echter worstelen ze met verschillende uitdagingen om dit om te zetten in actie.
Verantwoordelijkheid voor ethische AI
De verantwoordelijkheid voor ethische AI is verschoven van de technische experts naar de C-suite. 80% van de ondervraagden gaf aan dat een niet technische executive verantwoordelijkheid is voor het vraagstuk rondom ethische AI binnen hun organisatie.
Ook blijft het tekort aan diversiteit in AI teams een zorg. Hoewel 68% van de ondervraagden erkent dat diversiteit belangrijk is om bias in AI te verminderen, zijn AI-teams die verantwoordelijk zijn voor AI niet divers genoeg.
Gat tussen intentie en actie
Er blijft een gat tussen intentie en actie. 79% van de CEO’s is wil ethische AI implementeren. Echter heeft minder dan een kwart van de organisaties stappen ondernomen om dit ook echt te verwezenlijken.
Het rapport met alle resultaten is hier beschikbaar.