Wouter Hoeffnagel - 23 april 2022

Databricks introduceert Lakehouse oplossing voor media- en entertainmentbranche

Databricks introduceert Lakehouse oplossing voor media- en entertainmentbranche image

Databricks, gespecialiseerd in data, AI en lakehouse-architectuur, lanceert het eerste lakehouse-platform dat speciaal is ontworpen voor datagedreven media- en entertainmentorganisaties. Het Lakehouse for Media & Entertainment biedt een centraal platform dat organisaties helpt data, analytics en AI effectiever in te zetten voor consumenten, adverteerders en mediapartners. Early adopters zijn Databricks klanten als Acxiom, Warner Bros. Discovery en SEGA. Databricks werkt ook samen met Amazon Web Services (AWS) en branchepartners als Cognizant, Fivetran, Labelbox en Lovelytics.

Lakehouse for Media en Entertainment bevat data-oplossingen en kant-en-klare bouwstenen voor kritieke use-cases in de sector. Denk hierbij aan AI-gedreven recommendation engines, Customer Lifetime Value- en churntools, het verbeteren van de klantervaring, community-analyse om giftig taalgebruik tegen te gaan en advertentie-optimalisatie. Dankzij de ondersteuning voor realtime analytics, business intelligence (BI) en AI-activiteiten op alle (on)gestructureerde datatypes, stelt Databricks media-organisaties in staat al hun data in te zetten om een holistisch beeld van hun publiek en adverteerders op te bouwen, realtime beslissingen te nemen en innovatie te stimuleren.

Data science-activiteiten stroomlijnen

"Lakehouse voor Media en Entertainment staat centraal in de manier waarop we met onze spelers omgaan en onze data science-activiteiten stroomlijnen”, zegt Felix Baker, Manager Data Services bij SEGA Europe. “Dankzij het Lakehouse platform zijn datasets beschikbaar in één gecentraliseerde omgeving, zodat we belangrijke statistieken veel efficiënter kunnen aanwenden. Hierdoor kunnen we meer gepersonaliseerde ervaringen voor spelers creëren, community-activiteiten aansturen en ons eigen machine learning-algoritme ontwikkelen om games beter af te stemmen op onze spelers.”

"Bij Warner Bros. Discovery zetten we het Lakehouse platform van Databricks op AWS in voor content discovery en het verbeteren van kijkervaringen”, zegt Martin Ma, Group VP Engineering bij Warner Bros. Discovery. “Door gebruik te maken van data om consumentengedrag beter te voorspellen en gepersonaliseerde contentaanbevelingen in realtime te bieden, zijn we in staat om de kijkerservaring aan te passen aan onze klanten en hun algehele betrokkenheid te verbeteren."

Meer waarde leveren door middel van big data, analytics en AI is een van de belangrijkste aandachtspunten voor media- en entertainmentorganisaties over de hele wereld”, aldus Marc Aldrich, General Manager Global Media & Entertainment bij AWS. “We zijn verheugd dat we Databricks' Lakehouse for Media and Entertainment op AWS kunnen ondersteunen. Deze oplossing zal klanten helpen slimmere consumentenervaringen te leveren, resultaten voor adverteerders te versterken en de content lifecycle te verbeteren, dankzij de kracht van data.”

Branche-oplossingen voor data lakehouses

Voor de media- en entertainmentbranche zijn speciale Solution Accelerators ontworpen, bouwstenen om een vliegende start te maken met analytics. Deze bouwstenen bieden een blauwdruk van data-analytics en machine learning use cases en maken gebruik van best practices die data-engineers en data scientists weken of zelfs maanden aan ontwikkeltijd kunnen besparen.

Enkele voorbeelden van Solution Accelerators:

  • Recommendation Engines: creëer meer gepersonaliseerde ervaringen voor klanten met AI-gebaseerde aanbevelingen voor content om zowel klantbetrokkenheid als omzet te verbeteren.
  • Customer Lifetime Value (CLV): identificeer de meest waardevolle klanten met CLV-modellen, gericht op uitgavenpatronen en retentie om marketinginvesteringen en keuzes in productontwikkeling te sturen.
  • Streaming Quality of Service: verhoog de retentie van kijkers en analyseer zowel streaming als batch datasets om een hoogwaardige streaming-ervaring te garanderen die betrokkenheid en loyaliteit stimuleert.
  • Toxicity Detection for Gaming: stimuleer positieve gaming communities door gebruik te maken van natuurlijke taalverwerking voor realtime detectie van beledigend taalgebruik in comments en chats in games.

Partnerfunctionaliteit voor media- en entertainmentorganisaties

AWS en consultancy partners als Cognizant en Lovelytics versnellen de ingebruikname van het Lakehouse platform door Brickbuilder Solutions te ontwikkelen voor de Media- en entertainmentbranche. Dit zijn op maat gemaakte oplossingen die de kracht van het Databricks Lakehouse platform combineren met de bewezen ervaring van partners. Momenteel zijn van partners Labelbox en Fivetran oplossingen beschikbaar voor Lakehouse for Media en Entertainment:

  • AWS for Media and Entertainment: AWS heeft data- en analytics-functionaliteiten ontwikkeld voor media- en entertainmentorganisaties - het volgende hoofdstuk in de samenwerking tussen AWS en Databricks om media- en entertainmentorganisaties te helpen in de transformatie van hun direct-to-consumer-, advertentie- en content-activiteiten met de kracht van big data, analytics en AI.
  • Video Quality of Experience van Cognizant: hiermee kunnen Lakehouse klanten problemen in de videokwaliteit waardoor kijkers afhaken verhelpen - of het nu gaat om mislukte playback, vertraagde time-to-first-frame of rebuffering. De oplossing van Cognizant combineert fijnmazige telemetriegegevens met AI/ML om vrijwel in realtime videokwaliteitsproblemen te identificeren en te verhelpen.
  • Sports and Entertainment Analytics van Lovelytics: door met AI en voorspellende analyses sportprestaties te voorspellen, helpt deze Lovelytics oplossing sport- en entertainmentorganisaties wedstrijdstrategieën en de fan- en live eventervaring te optimaliseren.
  • Labelbox for Media: Labelbox is een platform voor trainingsdata waarmee kwalitatief hoogwaardige trainingsdata wordt gehaald uit afbeeldingen, video en tekst - een uitdaging voor veel media-organisaties wiens business draait om ongestructureerde data. De combinatie van Databricks en Labelbox biedt klanten een ideale omgeving voor ongestructureerde data workflows om meer waarde te halen uit hun media assets.
  • 360 Views van Fivetran: de data integratiedienst van Fivetran integreert 180+ databronnen uit operationele-, advertentie- and marketingtechnologie. Voor media-uitgevers automatiseert Fivetran de data-invoer van tientallen van hun databronnen in het Databricks Lakehouse. Hierdoor krijgen zij een totaalbeeld van hun klanten ter verbetering van hun targeting en omzetgeneratie.

Wendbaar, concurrerend en datagedreven blijven

"De uitvoering van een data-, analytics- en AI-strategie is belangrijker dan ooit voor mediabedrijven om wendbaar, concurrerend en datagedreven te blijven, zeker nu de eisen van het publiek veranderen onder invloed van een snel evoluerend medialandschap", zegt Steve Sobel, Global Industry Leader voor Media & Entertainment bij Databricks. "We zijn verheugd samen te werken met brancheleiders als AWS, Cognizant, Fivetran, Labelbox en Lovelytics om media- en entertainmentorganisaties met het Databricks Lakehouse for Media en Entertainment in staat te stellen wereldwijd innovatieve, slimmere en persoonlijkere ervaringen voor consumenten en adverteerders te leveren - en deze te monetariseren."

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW