Technologische gereedheid kan groeioptimisme bedrijven inperken
83 procent van zakelijke beslissers verwacht het huidige boekjaar een hogere omzet te realiseren dan vorig jaar. Verder verwacht 82 procent ook een omzetgroei bij hun klantenkring. Dit optimisme van zakelijke dienstverleners komt naar voren uit onderzoek in opdracht van Unit4, leverancier van cloud bedrijfssoftware voor middelgrote en dienstverlenende organisaties. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau PAC onder beslissers bij 250 Europese zakelijke dienstverleners. Als struikelblokken voor groei worden onder meer oude legacy-systemen en gebrek aan interoperabiliteit van oplossingen genoemd.
Zakelijke dienstverleners hebben diverse routes om tot de verwachte groei te komen. De helft noemt het aantrekken van nieuwe klanten een van de belangrijkste groeifactoren. Voor bijna 40 procent van alle Europese dienstverleners spelen fusies en overnames de belangrijkste rol. Uiteindelijk vormen de huidige klanten de stabiele basis: 90 procent van de respondenten rekent erop dat de omzet die vanuit hen komt de primaire dan wel secundaire groeifactor zal zijn.
Pijnpunt 1: krappe arbeidsmarkt
Uit het onderzoek komen ook duidelijke pijnpunten naar voren die de groei van organisaties (kunnen) belemmeren. Zo zorgt de krappe en bewegelijke arbeidsmarkt voor grote uitdagingen. Bij 60 procent van alle organisaties is er sprake van een personeelsverloop van ruim 10 procent, bij 30 procent is dit ruim 20 procent.
Eén op de vijf (19%) respondenten slaagt er daarom niet in een personeelsbezetting van 70 procent te realiseren, een percentage dat door de sector als benchmark wordt beschouwd.
Pijnpunt 2: technologische gereedheid
Een ander struikelblok is (een gebrek aan) technologische gereedheid. Zo ziet 71 procent van de respondenten de afhankelijkheid van legacy-systemen en een gebrek aan integratie tussen bedrijfskritieke applicaties als belangrijkste belemmering voor innovatie die de groei kan stimuleren. Een ander veel genoemd probleem dat innovatie in de weg zit, is het gebrek aan essentiële prestatiedata (62%).
“Toekomstig succes in de zakelijke dienstverlening is afhankelijk van de manier waarop innovatieve bedrijven op de huidige behoeften van klanten inspringen", stelt Mark Gibbison, head of Strategic Motions for New Business bij Unit4. "Dit vraagt om een IT-infrastructuur die een flexibele basis heeft, maar die ook als centrale bron van informatie dient. Bedrijven moeten daarnaast nauwgezet aandacht besteden aan het personeelsbeheer. Dit is nodig om personeelsverloop te voorkomen en maximale herhalingsomzet uit bestaande klanten te halen.”
Juiste strategie
Nu het optimisme in de zakelijke dienstverlening terugkeert, kan het voor zakelijke besluitvormers verleidelijk zijn om voorbij te gaan aan de belangrijkste pijnpunten die uit het onderzoek blijken", voegt Nick Mayes, onderzoeksdirecteur bij PAC toe. "Voor organisaties is het echter belangrijker dan ooit om de juiste strategieën te hanteren, zowel voor het waarborgen van duurzame groei, als het realiseren van de nodige flexibiliteit om in te spelen op de behoorlijk wisselvallige marktomstandigheden."
2022 is misschien nog niet het jaar van ‘overnemen of overgenomen worden’, vervolgt Mayes, maar bedrijven zouden geen illusies moeten koesteren. "Er is niet alleen maar sprake van kansen voor groei: ook de druk vanuit de markt neemt toe.”
Het PAC-onderzoek is uitgevoerd in de Benelux, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, de DACH-regio en Scandinavië. Alle deelnemende organisaties hebben tussen de 500 en 5.000 medewerkers en opereren in de zakelijke dienstverlening.