Redactie - 10 mei 2022

Digital employee experience is essentieel bij hybride werken

Digital employee experience is essentieel bij hybride werken image

VMware presenteert een onderzoek over het verbeteren van de beleving van werknemers bij het werken op verschillende locaties. Uit het onderzoek met de titel ‘Optimizing Digital Employee Experience for Anywhere Work’, uitgevoerd door Forrester Consulting in opdracht van VMware, blijkt dat Digital Employee Experience (DEX) een cruciaal onderdeel is van hoe hybride werken vandaag de dag mogelijk wordt gemaakt. Ook blijkt uit het onderzoek dat er voor een goede beleving van werknemers vier componenten nodig zijn: experience delivery, experience measurement, analysis en remediation.

Het versnellen van DEX-adoptie en -investeringen is essentieel geworden nu bedrijven de uitdagingen van de hybride werkplek aangaan. Volgens het onderzoek heeft 75% van de respondenten, sinds het begin van de pandemie, DEX een hogere prioriteit gegeven. Gevraagd naar de belangrijkste prioriteiten die de behoefte aan verbeterde DEX stimuleren, streeft 80% van de respondenten naar een hogere productiviteit van de werknemers. 75% hoopt dat een DEX-oplossing de algehele beleving van werknemers kan verbeteren.

“In de hybride werkplek zien organisaties de digital employee experience als een essentiële investering. Het stelt werknemers en IT-teams in staat om een positieve impact te hebben en hun best werk af te leveren", zegt Erik de Geus, Sr. Regional Director Benelux bij VMware. “Een probleemloze digital experience is een concurrerende, onderscheidende factor voor organisaties die zich richten op het werven en behouden van toptalent.”

Overal DEX-zekerheid
Investeringen in DEX-oplossingen blijven toenemen omdat organisaties streven naar een grotere werknemerstevredenheid. Hoewel slechts 25% van de respondenten aangeeft momenteel een uitgebreide DEX-oplossing te hebben, verwacht een meerderheid van bijna 60% binnen 24 maanden een DEX-oplossing te implementeren. Bovendien geeft 84% aan dat hun budget voor DEX-oplossingen in de komende drie jaar zal groeien tot 11-25% van hun totale IT-budget. Dit toont het belang aan van het vinden van een uitgebreide oplossing die de behoeften van alle werknemers ondersteunt.

Momenteel heeft tweederde van de respondenten drie of meer leveranciers om hun DEX-reis te ondersteunen. Het gebruik van meerdere leveranciers kan de uitdagingen van de DEX-integratie vergroten, omdat oorzaakanalyse en de beoordeling van het rendement van de DEX-investering worden bemoeilijkt. Daarom is een holistische aanpak noodzakelijk om DEX te verbeteren. Tweederde van de respondenten geeft prioriteit aan uitgebreide DEX-oplossingen die een succesvolle experience delivery, experience measurement, analysis en remediation kunnen bieden. Het is belangrijk een DEX-oplossing te integreren die al deze componenten omvat om een probleemloze beleving van werknemers te creëren.

VMware Anywhere Workspace helpt IT-teams om een geweldige employee experience te leveren door werknemers te helpen met delivery, measurement, analysis en remediation van experience problemen, door middel van:

Unified Workspace met Single Sign-On: een one-stop-shop voor werknemers om toegang te krijgen tot al hun apps zonder wachtwoorden te hoeven onthouden. Nuttige bronnen, communicatie en workflows zorgen ervoor dat ze snel kunnen reageren op bedrijfsprocessen.

Experience measurement: een uitgebreid beeld van een score van de digitale beleving van werknemers die rekening houdt met de interacties van de gebruikers met de workspace (mobiel of desktop device, apps, OS, netwerk, etc.) evenals het sentiment van de werknemers. Het is gepersonaliseerd op basis van de behoeften van de organisatie.

Proactieve analyse: uitgebreid inzicht in de beleving van werknemers via dashboards; inclusief het gebruik van machine learning-modellen om afwijkingen te detecteren en proactief kritieke experience detractors aan het licht te brengen. Oorzaakanalyse vindt plaats middels guided root-cause analysis (RCA) met contextuele dashboards, breadcrumbs visualization, en samenwerking tussen beheerders om snel de hoofdoorzaak van een probleem te identificeren.

Snelle remediation: self-service voor werknemers met toegang tot FAQ's en bedrijfsbronnen. IT kan proactief problemen oplossen voordat deze de productiviteit van werknemers beïnvloeden met digital employee experience management (DEEM) of door een scherm te delen op afstand wanneer interactie met IT vereist is.

Ondersteuning voor BYO- en bedrijfsapparaten op één enkel platform: biedt consistente ervaringen op mobiel en desktop, ongeacht de status van apparaatbeheer.

Methodologie
Forrester voerde een online-enquête uit onder 537 besluitvormers wereldwijd (directeurniveau of hoger) die verantwoordelijk zijn voor strategie, toezicht of implementatie van digital employee experience (DEX), om zo de uitdagingen met betrekking tot DEX en de kansen voor een holistische, geïntegreerde oplossing te evalueren. De deelnemers kregen vragen over de DEX-uitdagingen en kansen binnen hun organisatie, evenals over hun huidige en toekomstige plannen om in DEX-oplossingen te investeren. De respondenten kregen een kleine beloning als dank voor hun tijd. Het onderzoek begon in februari 2022 en werd in maart 2022 afgerond.

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW