Martijn Kregting - 11 mei 2022

Een vijfde Nederlandse huishoudens heeft slim huishoudelijk apparaat

20 procent van de Nederlandse huishoudens bezit inmiddels slimme huishoudelijke apparatuur. Gemak en comfort zijn de belangrijkste redenen om een huishoudelijk smart home-apparaat te kopen. iRobot, Bosch en Siemens zijn marktleiders in het segment, aldus de zesde editie van de Smart Home Monitor van Multiscope, een onderzoek onder bijna 5.000 Nederlanders.

Omgrekend betekent de penetatie van 20 procent dat ongeveer 1,6 miljoen huishoudens in Nederland één of meer huishoudelijke smart home apparaten heeft. Vorig jaar bwas dit nog 14 procent. Ten opzichte van 2021 is deze categorie gestegen met 6 procentpunten. De meest gekochte huishoudelijke smart home devices zijn een slimme robotstofzuiger (10%), wasmachine (5%) of vaatwasser (3%).

37 procent van de robotstofzuigers is van het merk iRobot. Op ruime afstand volgen Philips (7%) en Xiaomi (6%). Bosch is het meest verkochte merk als het gaat om slimme wasmachines en drogers (24%). Samsung staat met 18 procent op de tweede plek en Miele volgt op plaats drie (16%). Siemens is nummer één in de categorie vaatwassers met een marktaandeel van 44 procent. Daarna volgen Bosch (41%) en Atag (5%).

Gemak, comfort belangrijkste aankoopredenen

Gemak en comfort zijn de belangrijkste motivaties om een slim huishoudelijk apparaat te kopen. 67 procent van de respondenten gaf dit als reden op. Daarnaast is het vervangen van een verouderd product een vaak genoemde reden (53%). Ook kostenbesparing is een belangrijke drijfveer (30%). 14 procent van de respondenten schaft de apparaten aan uit nieuwsgierigheid en 9 procent is een gadgetliefhebber die graag de nieuwste innovaties in huis heeft.

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW