Redactie - 19 juni 2022

Digitale sector kan meer impact maken op diversiteit en inclusie in technische rollen

Digitale sector kan meer impact maken op diversiteit en inclusie in technische rollen image

Nederlandse digitale ondernemingen kunnen meer impact maken op diversiteit en inclusie (D&I), zo stelt NL Digital. Dat komt onder andere door een gebrek aan maatregelen om hun aanbod aan vaardigheden en trainingen te vergroten om D&I in technische rollen te verbeteren. Dit blijkt uit het rapport Diversiteit en Inclusie in Digital dat vandaag is gepubliceerd. Het is het eerste in-company D&I data report ooit in de Nederlandse digitale sector.

Hoewel er een toenemend bewustzijn is van het belang van D&I voor bedrijven, investeerders, overheden en andere stakeholders binnen het Nederlandse tech-ecosysteem, lijken veel bedrijven hier geen actie op te ondernemen. Slechts 44% van de onderzochte organisaties zijn van plan hun aanbod aan trainingen te vergroten, een nog lager percentage (36%) van de leidinggevenden heeft D&I doelstellingen in hun prestatie-indicatoren, terwijl 70% de etniciteit van haar werknemers helemaal niet bijhoudt.

Niet alleen de statistieken kunnen aanzienlijk worden verbeterd, de overgrote meerderheid van de digitale bedrijven houdt de impact van D&I helemaal niet bij, terwijl ze er baat bij zouden hebben dit te meten en te herkennen om daadwerkelijk diverser en inclusiever te worden.

Om bedrijven te helpen bij het nemen van deze maatregelen is een jaar geleden de Taskforce Diversiteit & Inclusie opgericht, een samenwerking van branchevereniging NLdigital en het ministerie van Economische Zaken. Één van de de doelen van de Taskforce is het verzamelen van meer data over D&I in de digitale sector. Deze benchmark is daar een eerste stap in.

Het rapport is opgesteld door Diversity Hero, in samenwerking met de NLdigital Taskforce Diversiteit & Inclusie en Techleap.nl, ondersteund door Booking.com en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Er deden 40 bedrijven mee, die samen bijna 30.000 werknemers vertegenwoordigen, werkzaam in de Nederlandse digitale industrie. Het doel van het rapport is om de kracht van data te benutten om organisaties te helpen diverser en inclusiever te worden. De volgende stap is het versnellen van de benchmark in Nederland en het opschalen van het initiatief in heel Europa.

Outpost24 17/12/2024 t/m 31/12/2024 BN + BW