Redactie - 20 juli 2022

Koper-IT kiest opnieuw voor cloud-expertise van Uniserver

Koper-IT kiest opnieuw voor cloud-expertise van Uniserver image

Softwarebedrijf Koper-IT heeft zijn contract bij clouddistributeur Uniserver verlengd met drie jaar. De bedrijven werken al 10 jaar samen. Don’t change a winning team, vindt Richard Vos, directeur van Koper-IT: “Uniserver is een betrouwbare IT-dienstverlener met een uitstekende klantenservice. Dankzij hun cloud-expertise kunnen wij blijven doen waar we goed in zijn: software ontwikkelen voor de sierteeltsector.”

Koper-IT is een bekende gespecialiseerde dienstverlener voor sierteelthandelaren. Het bedrijf – uiteraard gevestigd in Aalsmeer - begon in 2001 als doorstart van een gefailleerde dienstverlener. Koper-IT herbouwde het oude DOS systeem met Windows C# tot een hoogwaardig, gespecialiseerd ERP-systeem. Sindsdien groeide het ontwikkelteam van zeven programmeurs naar vijftien. Jaarlijks bouwt en onderhoudt Koper-IT 30.000 uur aan software.

Nauwkeurigheid, snelheid en kwaliteit

Volgens directeur Richard Vos is het logisch dat veel sierteeltbedrijven de voorkeur geven aan een ERP-pakket dat op maat gemaakt is voor de branche boven generieke planningssoftware. “Het is een heel specialistische sector met veel draaiende radertjes. Nauwkeurigheid, snelheid en kwaliteit zijn essentieel. Er gebeurt bij onze klanten ontzettend veel op één dag. Als er ergens iets misgaat, loopt heel de keten vast.”

Vos schetst een gemiddelde handelsdag: “Onze exporterende klanten krijgen via verschillende kanalen bestellingen binnen: per Floriday, bestel-app, webshop, e-mail enzovoorts. Bestellingen komen 24 uur per dag binnen. Deze bestellingen worden door ons systeem verzameld en worden getoond op het inkoopscherm van de specifieke inkoper. De inkoper verdeelt op de computer de bloemen naar de juiste orders. De gekochte bloemen – stelen genoemd - komen binnen bij de verwerkingshal en ondergaan een ingangscontrole waarbij ze ‘binnen’ worden gemeld en de kwaliteit wordt gecheckt. Vervolgens gaan ze via soms wel vijf kilometer lange transportbanen naar de verwerkingshal of expeditie en daarna naar de klant. Ons systeem houdt van elke steel precies bij waar hij zich bevindt in deze logistieke keten.”

Tijdsplanning is een belangrijk onderdeel van het proces. “Je hebt te maken met partijgestuurde verkoop dus je moet rekening houden met hoe oud een partij is en waar hij naartoe gaat. Een bestelling doet er bijvoorbeeld twee dagen over om in Polen aan te komen. Dat betekent dat de inkoper voor die order alleen maar dagverse handel te zien mag krijgen. Als de partij al een paar dagen oud is als hij op transport gaat, is hij verwelkt bij aankomst.”

Wat dit betekent in cijfers:

  • Op drukke dagen worden er 20 miljoen stelen gekocht.
  • Gemiddeld worden er dagelijks 150 duizend orderregels geschreven via de software van Koper-IT.
  • Het systeem weet met 100% nauwkeurigheid waar iedere steel zich bevindt in het proces.

Geen wonder dat het voor Koper-IT van belang is dat de applicaties ten alle tijde veilig en stabiel draaien zonder downtime.

Clouddiensten

Koper-IT heeft meerdere desktop ERP-applicaties ontwikkeld waar zo’n 30 bedrijven in de sierteelt gebruik van maken. De wensen en behoeften van deze organisaties lopen erg uiteen, vertelt Vos: “Sommige klanten beheren zelf hun omgeving in Azure public cloud, voor andere klanten passen de private clouddiensten van Uniserver beter. Voor sommigen beheren we ook de hardware zoals bijvoorbeeld monitors en workstations. We hebben zelf nog best veel hardware zoals servers, maar de ambitie is veel meer naar de cloud te brengen.”

Koper-IT werkt al sinds 2012 met Uniserver maar overweegt niet om over te stappen. “We hebben nooit naar alternatieven gekeken want we zijn een trouw bedrijf. Uniserver doet zijn werk heel goed, ze zijn toegankelijk en snel, dus waarom zou ik dan switchen?”

In het verleden is Koper-IT een keer slachtoffer geworden van een ransomware aanval. Vos: “Paniek in de tent natuurlijk. Uniserver heeft ons toen heel snel en adequaat geholpen. De continuïteit van onze klanten is geen moment in gevaar geweest. Uniserver heeft zijn waarde toen echt bewezen.”

Koper-IT maakt gebruik van de volgende Uniserver diensten:

  • De applicaties van Koper-IT draaien op het Uniserver private cloud platform. Deze staat in verschillende datacenters in Nederland. Uniserver levert de resources en zorgt dat het platform 24/7 beschikbaar is zodat klanten van Koper-IT altijd gebruik kunnen maken van de software. Koper-IT eist stabiliteit, beschikbaarheid en betrouwbaarheid van het platform en dat is wat Uniserver levert.
  • Om businesscontinuïteit veilig te stellen, kiest Koper-IT voor disaster recovery van Uniserver. Bij grote calamiteiten wordt er uitgeweken van het ene datacenter naar een andere elders in Nederland zodat de klanten van Koper-IT altijd kunnen doorwerken.
  • De sierteelt kent regelmatig terugkerende piekbelasting, bijvoorbeeld rond Moederdag en Valentijnsdag. Dankzij Virtual Datacenter kan Koper-IT eenvoudig en snel op- en afschalen. Dat maakt de organisatie flexibel.

Ieder z’n specialisme

Externe factoren kunnen van grote invloed zijn op de sierteelt. Van weersomstandigheden tot geopolitieke ontwikkelingen: de handel wordt erdoor geraakt. Koper-IT is een sterk gespecialiseerde organisatie die vaak te maken krijgt met de waan van de dag. Vos: “Op die momenten ben ik blij met een proactieve partij zoals Uniserver. Zij zorgen voor de randvoorwaarden waardoor wij ons werk kunnen doen. Dat is dan weer hun specialisme en ik hoef me daar geen zorgen over te maken.”

De belangrijkste voordelen van Uniserver volgens Koper-IT:

  • Service; de supportdesk is goed bereikbaar en er wordt op alle vlakken proactief meegedacht.
  • Kwaliteit; het Uniserver platform en de diensten zijn betrouwbaar, innovatief en stabiel.
  • Kostenefficiënt; wanneer het nodig is, ben je flexibel om op te schalen. Je beweegt van Capex naar Opex, dus je betaalt naar gebruik en hebt geen grote IT-investeringen die op de balans drukken.
  • Persoonlijk.

De persoonlijke benadering ervoer Vos toen het tijd werd om het contract met Uniserver te verlengen. “We zijn 10 jaar trouwe klant en doen niet moeilijk over contractverlenging. Toch namen de mensen van Uniserver de moeite om, zonder dat we daarom vroegen, naar ons account te kijken en het contract te herzien. We zijn erop vooruitgegaan in prijs en dienstverlening. Die klantgerichte, proactieve houding stellen we erg op prijs.”

Thijs Draper is accountmanager bij Uniserver en waardeert het jarenlange partnership met Koper-IT zeer. “Koper-IT is een ontzettend mooie softwareclub met een echte no-nonsens mentaliteit. De contacten zijn altijd goed en warm. We hebben regelmatig sessies waarin de snel veranderende cloudwereld aan bod komt. We bespreken dan bijvoorbeeld manieren waarop Koper-IT optimaal gebruik kan maken van nieuwe kansen die de cloud te bieden heeft, en hoe ze die kunnen toepassen om relevant te blijven en ontwikkelingen te versnellen. Het is fijn samenwerken met een partner die het volste vertrouwen heeft in onze kennis en kunde.”

Outpost24 17/12/2024 t/m 31/12/2024 BN + BW