Martijn Kregting - 05 augustus 2022

Channel Factory komt met lgbtq+-vriendelijke inclusion list

Channel Factory komt met lgbtq+-vriendelijke inclusion list image

Data- en technologieplatform Channel Factory lanceert de naar eigen zeggen eerste lgbtq+-vriendelijke inclusion list van Nederland. Het platform hoopt dat deze kosteloos beschikbare inclusion list adverteerders en mediabureaus helpt om een belangrijke stap te zetten richting een meer rechtvaardig, divers en inclusief ecosysteem. “Het is ons doel dat deze lijst de blocklists die nog steeds lgbtq+-video’s en -kanalen onnodig uitsluiten, vervangen”, aldus Nick Beentjes, managing director Channel Factory Benelux.

Onderzoek van CHEQ uit 2020 stelde dat 73 procent van de lgbtq+-vriendelijke videokanalen door industriebreed ingezette blocklists/blacklists werden geblokkeerd. Dat was reden voor Channel Factory om te beginnen met het samenstellen van de nu gepubliceerde lgbtq+-vriendelijke inclusion list. Tony Chen, CEO en oprichter van Channel Factory, benadrukt dat blocklists vervangen moeten worden door inclusion lists.

Op blocklists geplaatst

"Door eigen onderzoek ontdekten we onder andere dat door termen als ‘lesbisch’, ‘biseksueel’ en ‘dragqueens’ video’s en kanalen automatisch op blocklists worden geplaatst. Met als gevolg dat enorme hoeveelheden content en talloze kanalen die normaal gesproken wel degelijk als geschikte inhoud kunnen worden beschouwd, automatisch geblokkeerd worden.

Maar waarom zou je je als adverteerder focussen op het vermijden van ongepaste content als je ook gemakkelijk kunt adverteren rondom geschikte content en kanalen, vervolgt Chen. "Om de markt hierbij te ondersteunen, hebben we met behulp van ons data- en techplatform ViewIQ deze inclusion list samengesteld.”

Veiliger video-ecosysteem

Nick Beentjes voegt toe dat Channel Factory al bij de lancering van zijn ‘Conscious Project’ enkele maanden geleden benadrukte het als missie te zien om een veiliger video-ecosysteem te creëren. Het gratis beschikbaar stellen van deze lijst is volgens Beentjes een belangrijk moment in dit proces.

"Hoewel de lijst geen permanente oplossing is, is deze in mijn optiek wel een onmisbaar element voor adverteerders die er alles aan willen doen om een omgeving te creëren waarin consumenten zich gewaardeerd voelen, waar iedereen zich thuis voelt en zich in elke situatie kunnen herkennen en tegelijkertijd ook de groei van talenten op de lgbtq+-vriendelijke platformen bevorderen omdat ze nu eindelijk zichtbaar worden voor adverteerders.”

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW