ING en CCV app maakt van mobiele telefoon een betaalautomaat
ING en CCV, specialist in betaaloplossingen, ontwikkelen een zakelijke app die van iedere Android smartphone of tablet een mobiele kassa en betaalautomaat voor contactloze betalingen maakt. Met deze app, ook wel SoftPOS genoemd wat staat voor Software Point-of-Sale, kan op iedere plek in een winkel bij een medewerker betaald worden en hoeft de klant niet meer naar een kassa te gaan of in de rij te staan om af te rekenen. Zo kan deze manier van betalen voor een betere klantervaring zorgen. Het biedt ook nieuwe mogelijkheden voor winkels en horeca, die hierdoor personeel veel flexibeler kunnen inzetten. HEMA gaat als eerste winkelketen de nieuwe betaaloplossing testen in een aantal winkels.
Proef
CCV ontwikkelde de SoftPOS-oplossing in nauwe samenwerking met ING, Cow Hills en ZEBRA. ING zorgt voor de transactieverwerking van de betalingen aan de winkeliers. Softwarebedrijf Cow Hills verzorgt daarbij een mobiele kassa, waarbij de oplossing draait op de door veel winkeliers gebruikte mobiele ZEBRA apparaten. HEMA voert vanaf medio september een proef uit in drie winkels. Wanneer de pilot succesvol is, heeft de winkelketen het voornemen deze innovatie op grotere schaal in te zetten.
Betalingen op een mobiel apparaat
Met de nieuwe oplossing kunnen draagbare slimme apparaten zoals mobiele telefoons en tablets, door ondernemers worden ingezet als betaalautomaat voor contactloze betalingen. Hiertoe moet de ondernemer naast zijn mobiele kassa-app de nieuwe app van ING en CCV op zijn apparaat installeren. Deze app is geschikt voor alle slimme apparaten met Android-besturingssysteem. Dit biedt nieuwe mogelijkheden voor bijvoorbeeld retailers en horeca, die hierdoor personeel flexibeler kunnen inzetten: een medewerker die de klant helpt bij een aankoop kan direct de betaling accepteren. De klant hoeft hiervoor dus niet meer naar de kassa. Zo kunnen ondernemers meer klanten helpen op dezelfde winkelgrootte en voor klanten betekent het een prettiger en flexibeler winkelervaring. Als de winkelmedewerker de app heeft geïnstalleerd, kan de consument gemakkelijk bij hem of haar contactloos betalen.
De app ondersteunt contactloze betalingen met Mastercard, Visa, Maestro en V PAY en via Apple Pay en Google Pay. Het werkt ook voor hogere bedragen waarvoor op het mobiele apparaat een pincode moet worden ingevoerd.
“Met de nieuwe app zetten we de volgende stap in de toekomst van betalen”, zegt Enny van de Velden, voorzitter Raad van Bestuur en CCO van CCV. “Deze toekomst komt snel dichterbij, nu we ook daadwerkelijk de eerste transacties succesvol hebben verwerkt. De betaaloplossing is geen vooruitzicht meer, maar realiteit. Dankzij de samenwerking met ING, Cow Hills en ZEBRA kunnen ondernemers profiteren van een volledig geïntegreerd systeem om betalingen te accepteren op bestaande hardware. Dat biedt nieuwe mogelijkheden voor ondernemers.”
“Bij ING werken we dagelijks aan het steeds verder verbeteren van betaalervaringen”, zegt Laurens Schretlen, Head of Productmanagement Cards & Merchant Services bij ING. “Dankzij dit soort innovatieve oplossingen wordt het afrekenen van aankopen voor consumenten nog gemakkelijker. Zij kunnen straks bij iedere winkel- of horecamedewerker terecht en simpel contactloos betalen. Met deze oplossing is het betaalgemak weer een stuk toegenomen, waarmee we ook voor een betere klantervaring kunnen zorgen. Dat past in de visie van ING. De technologie heeft zich bewezen en we gaan nu de eerste stappen maken naar grootschalige uitrol. We kijken daarom uit naar de proef samen met HEMA.”
Kees van der Veldt, CEO van Cow Hills, zegt: “De nieuwe app biedt retailers grote voordelen. Dankzij de betaaloplossing is het niet altijd nodig om veel ruimte voor de kassazone te reserveren, want de kassa wordt mobiel, flexibel én geschikt voor elektronisch betalen. Komt een klant bijvoorbeeld een pakket bij HEMA ophalen waarvoor moet worden bijbetaald? Dan kan hij direct afrekenen bij de medewerker die hem het pakket heeft overhandigd en is aansluiten in de kassarij niet meer nodig. Rijen voor de kassa’s in piekperioden zullen minder voorkomen omdat klanten overal in de winkel bij meer medewerkers hun aankoop kunnen betalen. Ik ben trots dat we dit samen met onze partners CCV, ING en ZEBRA hebben ontwikkeld voor onze klanten.”
[