Floris Hulshoff Pol - 15 september 2022

Adobe neemt Figma over

Adobe neemt Figma over image

Adobe heeft aangekondigd dat het een definitieve fusieovereenkomst is aangegaan om Figma, een web-first collaboratief ontwerpplatform, te verwerven voor ongeveer 20 miljard dollar. De combinatie van Adobe en Figma zal een nieuw tijdperk van collaboratieve creativiteit inluiden, zo meldt Adobe.

De missie van Figma is om teams te helpen visueel samen te werken en design voor iedereen toegankelijk te maken. Het bedrijf werd in 2012 opgericht door Dylan Field en Evan Wallace en was een pionier op het gebied van productontwerp op internet. Tegenwoordig maakt het het voor iedereen die interactieve mobiele en webapplicaties ontwerpt mogelijk om samen te werken via workflows voor meerdere spelers, geavanceerde ontwerpsystemen en een rijk, uitbreidbaar ecosysteem voor ontwikkelaars. Figma heeft een nieuwe generatie van miljoenen ontwerpers en ontwikkelaars aangetrokken en een trouwe aanhang van studenten, zo meldt Adobe.

Samen zullen Adobe en Figma de toekomst van creativiteit en productiviteit opnieuw vormgeven, creativiteit op het web versnellen, productontwerp bevorderen en wereldwijde gemeenschappen van makers, ontwerpers en ontwikkelaars inspireren. Het gecombineerde bedrijf zal een enorme, snelgroeiende marktkans en capaciteiten hebben om aanzienlijke waarde te creëren voor klanten, aandeelhouders en de industrie.

"Adobe's grootsheid is geworteld in ons vermogen om nieuwe categorieën te creëren en geavanceerde technologieën te leveren door organische innovatie en anorganische overnames", aldus Shantanu Narayen, voorzitter en CEO van Adobe. "De combinatie van Adobe en Figma is transformerend en zal onze visie op collaboratieve creativiteit versnellen."

Adobe en Figma delen een passie om individuen en teams te helpen creatiever en productiever te zijn. Met de uitgebreide productportfolio van Adobe en Figma krijgt het gecombineerde bedrijf een zeldzame kans om de toekomst van werk te versterken door mogelijkheden voor brainstormen, delen, creativiteit en samenwerking samen te brengen en deze innovaties aan honderden miljoenen klanten te leveren.

Creativiteit op het web versnellen

Creators worden volgens Adobe momenteel uitgedaagd om een steeds groter volume aan content te maken in nauwe samenwerking met een toenemend aantal belanghebbenden. Het web is een alomtegenwoordig platform geworden dat het voor teams gemakkelijker maakt om samen te creëren. Figma's webgebaseerde, multiplayer-mogelijkheden zullen de levering van Adobe's Creative Cloud-technologieën op het web versnellen, waardoor het creatieve proces productiever en toegankelijker wordt voor meer mensen.

Productontwerp

Digitale toepassingen staan centraal in ons persoonlijke en professionele leven en zorgen voor een explosieve groei in de categorie productontwerp. Adobe en Figma zullen alle belanghebbenden in het productontwerpproces, van ontwerpers tot productmanagers tot ontwikkelaars, ten goede komen door krachtige mogelijkheden van Adobe's imaging-, fotografie-, illustratie-, video-, 3D- en lettertypetechnologie in het Figma-platform te brengen.

De creatieve gemeenschap van Adobe is volgens betrokkenen een drijvende kracht geweest achter de voortdurende innovatie van het bedrijf. Figma heeft een gepassioneerde community die alles ontwikkelt en deelt, van tutorials tot sjablonen tot plug-ins met hun grote en groeiende ecosysteem. De combinatie van Adobe's en Figma's communities zal ontwerpers en ontwikkelaars dichter bij elkaar brengen om de toekomst van collaboratief ontwerp te ontsluiten.

"Figma heeft een fenomenaal productontwerpplatform op het web gebouwd", zegt David Wadhwani, president van Adobe's Digital Media-afdeling. "We kijken ernaar uit om samen te werken met hun ongelooflijke team en levendige gemeenschap om onze gezamenlijke missie om de toekomst van creativiteit en productiviteit opnieuw vorm te geven, te versnellen."

"Met Adobe's verbazingwekkende innovatie en expertise, met name op het gebied van 3D, video, vector, beeldbewerking en lettertypen, kunnen we het end-to-end productontwerp in de browser verder heruitvinden, terwijl we nieuwe tools en ruimtes bouwen om klanten in staat te stellen producten sneller en beter te ontwerpen gemakkelijk”, zegt Dylan Field, medeoprichter en CEO van Figma.

Figma heeft een totale adresseerbare markt van 16,5 miljard dollar in 2025. Het bedrijf zal naar verwachting dit jaar ongeveer 200 miljoen dollar aan netto nieuwe ARR toevoegen, waardoor de totale ARR van 400 miljoen dollar in 2022 wordt overschreden, met een best-in-class netto dollarbehoud van meer dan 150 procent. Met brutomarges van ongeveer 90 procent en positieve operationele kasstromen heeft Figma een efficiënt, snelgroeiend bedrijf opgebouwd, aldus Adobe.

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW