Teus Molenaar - 10 oktober 2022

HP als voorloper in Duurzaam Ondernemen

HP als voorloper in Duurzaam Ondernemen image

De ambities van HP op het vlak van duurzaamheid zijn enorm en, belangrijker, de onderbouwing hoe we de ambities gaan bereiken is transparant, zo stelt Rob Idink, directeur van HP Nederland. “Wij willen in 2030 het meest duurzame en rechtvaardige technologiebedrijf ter wereld zijn. En we zijn goed op weg”, waarbij hij onder meer verwijst naar de beste ranking in de IDC Sustainability Index, maar ook lokaal, het initiatief met Flex IT om gebruikte apparatuur met hoogwaardige kwaliteit terug te brengen naar de markt, HP Approved Selection.

Idink heeft persoonlijk warme belangstelling voor duurzaamheid, getuige zijn jarenlange betrokkenheid als voorzitter van ICT Milieu dat in 2020 is opgegaan in de Stichting OPEN. Binnen OPEN is Idink voorzitter van de productgroep ICT. Met zijn werk voor een circulaire samenleving via ICT Milieu en Stichting OPEN zit hij goed bij HP, dat immers al sinds zijn oprichting in 1939 oog had voor het milieu. In de loop der jaren heeft de zorg voor mens en milieu bij het bedrijf steeds meer inhoud gekregen. Vanaf 2001 rapporteert HP de ambities en resultaten. Deze maand is het 21e Sustainable Impact Report van HP gepresenteerd.

Idink: “Dat is iets om trots op te zijn en waardoor we in de meeste duurzaamheidsoverzichten worden gezien als voorloper”. Een van de lijsten die er wat Idink betreft uitspringt, is de IDC Sustainability Index. “Met de hoogste gemiddelde score op het gebied van Duurzaamheid in het licht van waar het in de business om draait. Het past naadloos in de HP Way om elk jaar scherp te kijken waar we nog meer kunnen bijdragen aan de zorg voor het klimaat, mensenrechten en digitale gelijkheid.” In 2040 wil het bedrijf geheel CO2-neutraal zijn in de complete keten. Dus ook bij toeleveranciers, partners en afnemers.

Niet vanzelf
Op dat punt haalt hij de verplichting aan die de overheid oplegt aan het bedrijfsleven om 65 procent van verkochte apparatuur/producten terug te halen uit de markt voor recycling. “Dat gaat niet vanzelf. Voor bestaande categorieen halen we die doelstelling in veel gevallen, maar er komen ook deelsegmenten bij. Denk aan zonnepanelen. Die zijn relatief nieuw, daar is nog geen terughaalmarkt voor.”

HP werkt toe naar volledige circulariteit en in Nederland wordt daar hard aan meegewerkt. Elektrische leaseauto’s, een pand met het BREAAM-certificaat, op alle vlakken wordt gekeken naar het verlagen van de footprint.

Op de vraag of hij vindt dat andere organisaties voldoende doen voor het klimaat antwoordt Idink bedachtzaam, maar hoopvol: “Dat veel bedrijven binnen en buiten de IT nu ook een duurzaameidsrapport presenteren is heel positief. Wel moeten we scherp zijn op de doelstellingen die vaak worden genoemd. Er zijn bedrijven die enorme ambities hebben qua circulariteit richting 2030, dan denk ik ook wel: je bent net een paar jaar bezig, hoe ga je dat dan waarmaken? Geef je net als HP jaarlijks openheid over wat er is bereikt en laat je zien hoe en hoe vasthoudend je bent. Maar de beweging is ontegenzeggelijk positief.”

Divers
De duurzaamheidsacties van HP zijn divers en beperken zich niet tot milieubescherming. Zo haalt Idink aan dat het bedrijf inclusief wil zijn. Zowel op kantoor als digitaal. Want ja, zo stelt hij, er is een verschil. “Bij een digitale ontmoeting mis je de lichaamstaal. Je moet extra je best doen om mensen die niet altijd vooraan staan ook te betrekken in de gesprekken. Want wij waarderen ieders inbreng.”

Het bedrijf zet zich in om in de samenleving een (dreigende) kloof te vermijden tussen mensen die wel of geen digitale vaardigheden hebben. Het zette zich in om gedurende de coronacrisis gezinnen te ondersteunen die geen geld hadden voor een laptop om het onderwijs op afstand te kunnen volgen.

Het volgende voorbeeld dat Idink aanhaalt, is het duurzaam gebruik van HP printpapier. “Wij halen dat uit duurzaam beheerde bossen. Wereldwijd hebben we een ontzettend groot programma. Lokaal hebben we een steentje bijgedragen door samen met Trees for All bomen te planten binnen en buiten Nederland. Hiermee wil HP ook de biodiversiteit bevorderen.”

Sinds 2016 is ontbossing taboe voor het maken van HP-papier. In 2020 is dit bijna bereikt voor het gebruik van papieren verpakkingsmateriaal. Uiteindelijk mag er geen boom meer worden gekapt (zonder compensatie) voor HP. En dat is een stevig doel, want tegelijkertijd wil HP minder plastic gaan gebruiken als verpakkingsmateriaal. “Wij hebben al veel plastic uit de oceaan gevist voor hergebruik. Uiteindelijk willen we onze cartridges alleen maar met hergebruikt plastic produceren.”

As-a-service uitbreiden
Om de duurzaamheidsdoelen te bereiken, wil HP onder meer zijn as-a-service aanbod uitbreiden. Dit doet de onderneming al jaren met printers via haar managed print services en Instant Ink, waarbij je betaalt voor de afgedrukte pagina’s, niet voor de gebruikte inkt. “We gaan nu ook compute in ons portfolio opnemen. We lopen als HP Nederland op dit vlak voorop binnen ons wereldwijd bedrijf.”

Bijkomend voordeel van de as-a-service aanpak, zo legt Idink uit, is dat de fabrikant eigenaar blijft van de producten. Daarmee heeft het dus blijvend zicht op de apparatuur en hoeft het geen extra moeite te doen om ze voor recycling terug te halen.

In dit licht praat Idink lovend over het initiatief met Flex IT: de 'HP Approved Selection by Flex IT-lijn'. “Er is een sterke vraag naar circulair IT. Klanten en partners vragen hiernaar. Wij geven – met Flex IT – de apparatuur een tweede leven. We halen afgeschreven producten terug, kijken ze grondig na en herstellen en of upgraden wat nodig is. Eenmaal klaar, zijn ze zo goed als nieuw. Met drie jaar garantie. Een tweedehands met hoge kwaliteit. Ik zou elke klant en partner willen uitdagen hier naar te kijken en bijvoorbeeld een deel van de investering te doen in refurbished.”

Business perspectief
21 Jaar geleden was het nog wel nodig om uit te leggen dat duurzaamheid ook een goed business perspectief is. “Nu is dat niet meer nodig. Onze partners zien dat klanten duurzaam willen inkopen; ze zien dat klanten klimaatneutraal willen zijn. Dan moet je ook producten en diensten hebben die hen in dat streven kunnen ondersteunen.”

“En onze medewerkers, de nieuwe generatie niet in het minst, verwachten gewoonweg dat zij op het vlak van duurzaamheid een rol kunnen spelen. Onze activiteiten op het gebied van duurzaamheid zijn een reden om bij ons te willen werken.”

Auteur: Teus Molenaar

Outpost24 17/12/2024 t/m 31/12/2024 BN + BW