Wouter Hoeffnagel - 21 oktober 2022

Ruim een derde van de consumenten is niet bekend met circulaire economie

Ruim een op de drie consumenten is niet bekend met de circulaire economie. Om consumenten te betrekken bij het door de Nederlandse overheid gestelde doel om een volledig circulaire economie in 2050 te hebben, is bewustzijn en bekendheid met het concept noodzakelijk. Op dit vlak is er nog veel te winnen.

Dit blijkt uit onderzoek van Capterra Nederland, onderdeel van Gartner, naar de wijze waarop Nederlandse consumenten denken over de circulaire economie. Slechts 15% van alle Nederlandse ondervraagde consumenten is bekend met de term “circulaire economie”. Zij zijn echter niet bekend met het concept erachter. Van alle respondenten was 21% niet bekend met de term noch met het concept.

Vooral generatie Z bereid meer te betalen

De overgrote meerderheid van de ondervraagde consumenten (82%) vindt dat de overheid in meer of mindere mate ervoor moet zorgen dat bedrijven principes van de circulaire economie naleven.

Maar in hoeverre zijn consumenten zelf bereid om meer uit te geven aan een product dat volgens deze principes vervaardigd is? Een kleine meerderheid van alle respondenten (52%) geeft aan dat ze bereid zijn dit te doen. Opvallend is dat van de verschillende leeftijdsgroepen met name generatie Z met 70% bereidheid toont. Zo is bijna twee derde van deze groep (62%) bereid om tussen de 10% tot 20% meer te betalen voor een product dat circulair geproduceerd is tegenover 45% van alle leeftijdsgroepen.

Weinig rol bij aankopen

Bij een aankoop van een product houdt 48% van de respondenten geen rekening met of het circulair geproduceerd is. De belangrijkste reden hiervoor is omdat er geen andere optie is.

Ook bij aankopen van nieuwe producten toont de Generatie Z de meeste bereidheid en betrokkenheid. Zo is het percentage dat altijd rekening houdt met de circulaire economie met 11% bijna twee keer zo hoog als het gemiddelde van 6%.

Afval scheiden en recyclen

Er zijn een aantal succesvolle activiteiten die consumenten zelf kunnen uitvoeren om bij te dragen aan een circulaire economie. Veruit de meeste ondervraagden doen meestal aan het scheiden en recyclen van afval (77%) en het hergebruiken van tassen in een supermarkt of winkel (73%).

Dat staat in schril contrast met activiteiten als carpoolen en deelnemen aan buyback-programma’s (zoals van modewinkels). Zo geven respectievelijk 51% en 40% van de ondervraagden aan nooit gebruik te maken van carpooling en buyback-programma’s.

Onderzoek

Om deze gegevens te verzamelen, interviewde Capterra in augustus 2022 in totaal 1.014 Nederlanders online. De kandidaten moesten aan de volgende criteria voldoen:

  • Wonend in Nederland;
  • Ouder dan 18 jaar zijn;
  • Ze konden de definitie van circulaire economie correct identificeren nadat ze de definitie was uitgelegd.

Meer informatie is beschikbaar in deze blogpost.

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW