Witold Kepinski - 10 november 2022

Web Summit 2022: Cases van Mercedes F1, Lego metaverse en meer

Web Summit 2022: Cases van Mercedes F1, Lego metaverse en meer image

Tijdens de Web Summit 2022 in Lissabon werden aanwezigen getrakteerd op een fascinerende sessie met F1-legende Toto Wolff, leerden bezoekers ook meer over over Lego's plannen voor een metaverse voor kinderen en over de toekomst van reizen op zonne-energie.

Het was een moeilijk 2022, volgens Toto Wolff, teambaas en CEO van Mercedes-AMG PETRONAS Formula 1 dat het moest afleggen tegen het Red Bull team met driver Max Verstappen. "We hebben de kampioenschappen acht keer op rij gewonnen", zei Toto tegen een volle Web Summit Center Stage, tijden zijn niet doorgegaan. "Maar dat is het verleden", zei Toto over die acht succesvolle seizoenen. 'Ik denk dat je naar morgen moet kijken. We hadden een moeilijk seizoen. We hebben gewoon de fysica verkeerd. Er zijn geen mystici in de Formule 1. We hebben het concept van de auto niet op de goede plek gekregen en in de Formule 1 duurt het lang om dingen die je in de auto hebt ingebouwd te onthaasten.” "We hopen dat we de Red Bulls en de Ferrari's heel erg kunnen uitdagen, maar alle zeilen zijn gezet voor volgend jaar", voegde Toto toe.

Lego omhelst metaverse

De metaverse is beloofd als een virtuele ruimte waar mensen kunnen werken, vermaakt worden en fantastische nieuwe werelden kunnen creëren. Het probleem met deze opvatting van de metaverse, volgens Julia Goldin, global chief product en marketing officer van Lego Group, is dat kinderen worden uitgesloten. “Deze ruimtes zullen mogelijk worden gemaakt met nieuwe technologieën die meeslepender en geavanceerder zullen zijn; dat biedt kansen voor mensen om naadloos op verschillende apparaten te communiceren en om tegelijkertijd met miljoenen mensen in contact te komen. En ook om veel creatiever te zijn dan ooit tevoren.”

"We willen ervoor zorgen dat kinderen de kans krijgen om deel te nemen aan deze wereld en om hun recht om te spelen te beschermen", vervolgde Julia. “Dit is heel belangrijk, want web 2.0 is niet ontworpen met kinderen in gedachten. De meerderheid van de kinderen bevindt zich op digitale platforms die niet veilig voor hen zijn; die hen niet beschermen”, voegde de directeur eraan toe. Cruciaal was dat Julia zei dat Lego vanaf het begin een metaverse ervaring wil met ingebouwde veiligheid voor kinderen, en dat het bedrijf hoopt de bredere technische industrie te inspireren om deze aanpak toe te passen.

Vrouwen in tech

Chief mede-oprichter Lindsay Kaplan sloot zich aan bij co:collective mede-oprichter en CEO Rosemarie Ryan om te bespreken hoe we de verhouding van vrouwen aan de top van 's werelds bedrijven kunnen veranderen. Rosemarie merkte op dat veel vrouwelijke ondernemers in hun loopbaan voor moeilijke keuzes staan: "Voor elke vrouw die wordt gepromoveerd tot directeur, verlaten twee vrouwen het personeelsbestand." Er doen zich nog meer uitdagingen voor jonge vrouwelijke ondernemers die financiering proberen te krijgen. Lindsay zei dat "vrouwen momenteel slechts twee procent van alle VC-financiering krijgen", waardoor ideeën en producten die hele markten kunnen veranderen, niet worden gerealiseerd.

Lindsay en Rosemarie waren het erover eens dat een deel van het probleem voortkomt uit de manier waarop vrouwelijke ondernemers vanaf het begin van hun loopbaan worden getraind in leiderschapsvaardigheden. "We hebben als vrouwen zoveel geleerd over leiderschap dat voortkomt uit mannelijke idealen voor wat leiderschap is," zei Lindsay.

Startup

Op Startup University gaf Fred Destin, oprichter van Stride.VC, advies aan startups in wat een meer uitdagende economische omgeving lijkt te zijn dan normaal. Startups zijn nog steeds het best geplaatst om de status-quo aan te gaan vanwege hun inherente cultuur, zei Fred: "De reden waarom kleine bedrijven - kleine startups - de gevestigde exploitanten blijven schoppen, zijn teams van acht, tien of vijftien mensen. Het zijn zeer snel evoluerende organismen die gedijen op chaos.”

Maar de ervaren investeerder suggereerde dat de oprichters op een enigszins ongebruikelijke plek voor inspiratie zouden zoeken: de weg van de samoerai. "Ten eerste, ze mediteren 1000 keer over hun eigen dood voordat ze ten strijde trekken", legt Fred uit. "Dus als je een startup-oprichter bent, zou je kunnen zeggen: 'Ik zal mediteren over het falen van mijn bedrijf tot het moment dat ik er geen stress meer van heb, dan zou mijn geest helder zijn om uit te voeren'." Het tweede dat samoerai's doen, is dat ze je doden met één zwaai van het zwaard. Dit is dus ongeveer een maximale impact. Als je beperkte energie, beperkte tijd, beperkt geld hebt, moet alles te allen tijde impact hebben.”

Zonne-energie

Een van de grootste obstakels voor de acceptatie van elektrische voertuigen was hun prijs. Dit is iets dat Laurin Hahn, CEO van Sono Motors, hoopt op te lossen met de Sion, een SEV (zonne-elektrisch voertuig) die in 2023 in 24 landen, waaronder Portugal, wordt gelanceerd – met een prijskaartje van € 25.000. Het verschil tussen de Sion en de meeste andere EV's is dat hij is bedekt met in totaal 56 zonnecellen, die de auto in zonnige streken met een snelheid van 240 kilometer per week van stroom voorzien.

Sono Motors is ook actief in de B2B-business, met 22 klanten – waaronder Mitsubishi en Scania – in de boeken. En dit is geen conceptvoertuig... Het wordt momenteel getest in Duitsland: "Er rijden momenteel zonnebussen op straat in München", zegt Laurin.

De Sion, die binnenkort in Finland in productie gaat, is over de hele wereld tentoongesteld, ook in New York, waar Whoopi Goldberg er twee pre-orderde, aldus Jim Motavalli, autojournalist bij de New York Times.

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW