Deelplatforms sinds COVID-pandemie populairder
Deelplatforms zijn sinds de COVID-pandemie populairder geworden en hebben ze tegenwoordig een relatief kleine maar enthousiaste groep gebruikers. 60% van gebruikers zegt dat Covid hun interesse in de deeleconomie heeft vergroot. Van alle ondervraagden zegt slechts 16% actief deel te nemen aan de deeleconomie. Deze gebruikers zijn tevreden (81%) over de diensten of producten die deze platformen te bieden hebben. Tegelijkertijd is er een relatief grote groep respondenten (38%) die wel interesse zou hebben in het gebruik van deelplatforms, maar deze om verschillende redenen niet gebruikt.
Dit blijkt uit onderzoek van Capterra Nederland, onderdeel van marktonderzoeker Gartner. Van de respondenten die actief deelnemen aan de deeleconomie, is 60% het ermee eens dat ze door de pandemie meer geïnteresseerd zijn geraakt in deelplatforms. Een van de redenen kan zijn dat mensen meer tijd thuis moeten doorbrengen en in het algemeen meer online diensten gingen gebruiken. Dat zou kunnen verklaren waarom 22% van alle respondenten zegt vroeger aan de deeleconomie te hebben deelgenomen, maar dat tegenwoordig niet meer doet. Van deze groep oud-gebruikers zegt bijna de helft (47%) van de ondervraagden deze diensten gewoon niet meer nodig te hebben.
Prijs en gemak belangrijkste drijfveren
Er zijn een aantal belangrijke factoren waardoor gebruikers van platforms deze verkiezen boven traditionele manieren van consumeren. Zo zijn ze volgens ondervraagde gebruikers goedkoper (51%) en makkelijker (42%). Bijna één op de drie van deelplatformgebruikers noemt een groter scala aan opties dat deelplatforms bieden vergeleken met hun traditionele tegenhangers. Opvallend is dat dat door één op de vijf van deze gebruikers de mogelijkheid wordt genoemd om gratis items of betere promoties te krijgen.
Gevraagd naar de diensten waar ondervraagde gebruikers van deelplatforms vooral gebruik van maken, komen drie typen platforms naar voren. Zo zegt 60% van deze groep gebruik te maken van accommodatieplatforms (zoals Airbnb en HomeAway), 50% van kledingsites (zoals Reware en Little Green Dress) en 40% van vervoersplatforms (zoals Uber en BlaBlaCar).
Online reviews speelt geen grote rol
Hoewel gebruikers op veel deelplatforms de diensten of producten kunnen beoordelen, spelen online reviews of beoordelingen een veel minder belangrijke rol dan zou worden verwacht. Zo zou de meerderheid van de gebruikers van deelplatforms (51%) nog steeds een dienst kopen als deze weinig tot geen reviews heeft. Wel worden online reviews vaak gelezen: bijna alle gebruikers van deelplatforms (99%) lezen altijd, regelmatig of wel eens reviews.
De meerderheid van deze groep die beoordelingen leest, houdt bij de aanschaf van een product of dienst ook rekening met andere factoren. Door de groep gebruikers die nog steeds een product of dienst zou kopen met weinig of geen beoordelingen, worden andere redenen genoemd die een rol spelen. Zo wijzen ze op een goede ervaring met de dienst of het product, de prijs en het feit dat online reviews niet altijd de kwaliteit bepalen.
Methodologie
Om deze gegevens te verzamelen, heeft Capterra in september 2022 995 Nederlanders online geïnterviewd. De kandidaten moesten aan de volgende criteria voldoen:
- Wonend in Nederland;
- Ouder dan 18 jaar zijn;
- Ze konden de definitie van deeleconomie correct identificeren nadat ze de definitie was uitgelegd.
Meer informatie over het onderzoek is hier beschikbaar.