Nederlandse VR/AR-app helpt Oekraïense kinderen om mijnen te herkennen
Nederlandse startup Fectar heeft een app ontwikkeld waarmee onder meer Oekraïense kinderen leren om mijnen te herkennen. Deze eerste interactieve Augmented Reality (AR)-les met hologram ooit is gemaakt voor educatie over explosieven. De les komt voort uit de vraag die militair Charles Valentine zichzelf stelde: ‘Hoe kunnen we de Oekraïense bevolking helpen hun land te ontmijnen als 30% van de afgeschoten munitie niet is ontploft maar er nog wel ligt?’
Valentine, militair in de ‘Explosive Ordnance Disposal – EOD’, schreef op social media een artikel over de oorlog in Oekraïne*. Hij deed hierin een oproep voor hulp bij het herkennen en opruimen van de munitie in het land. “Zo’n 30% van de afgeschoten munitie ontploft niet, maar ligt wel in het land. Met groot gevaar voor de bevolking.” In zijn zoektocht voor een oplossing stuitte hij op Fectar, een Nederlands Metaverse Creator Platform voor Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR). Hij ontdekte de mogelijkheden van de AR/VR-app van deze Nederlandse startup en bouwde een interactieve 3D-les voor het herkennen van mijnen. Een levensreddend leermiddel voor kinderen in oorlogsgebied.
Educatie in Oekraïne
Het doel is om minimaal 15.000 ambassadeurs te bereiken met de virtuele les voor ontmijnen. De Oekraïense organisatie ‘Terra Pyra’** gaat de training van de les uitrollen door Oekraïne. Zij zullen in gemeenschapscentra en via online training de inwoners en hun kinderen laten kennismaken met de werking van AR op hun mobiele telefoon. De gratis Fectar-app is speciaal ontwikkeld om ook op oudere smartphones met een trage internetverbinding een volwaardige Augmented Reality ervaring te bieden.
Leren als in de echte wereld
Het is de eerste AR-les die wordt gebruikt voor uitleg over de gevaren van niet-ontplofte explosieven. Het toont 3D-modellen van verschillende soorten munitie. In de les leren kinderen bijvoorbeeld hoe een mijn er in het echt uitziet en dat het gevaarlijk is om een mijn op te pakken. Deze AR-technologie draagt bij aan een betere leerervaring. In tegenstelling tot VR, waarbij gebruikers in een volledig digitale wereld terechtkomen, zien gebruikers bij AR de echte wereld om zich heen waar digitale informatie en 3D-modellen over situaties overheen worden gelegd. Een hologram van een Oekraïense lerares blijft daarbij de gebruiker aankijken, zodat er contact is met gebruikers en hiermee educatie mogelijk wordt. Tijdens het gebruik meet de app het leerproces en kan de training worden aangepast.
AR biedt veilige leeromgeving en beter begrip
Dankzij AR kunnen leerlingen hun leerstof niet alleen beter en sneller opnemen, maar het geeft hen ook de kans meer natuurlijk en intuïtiever te leren. Het traditionele onderwijs is meer passief ingericht en gebruikt abstracte concepten en moeilijk begrijpbare theorieën, maar via AR komen kinderen terecht in ‘real life’ situaties die zij interactief kunnen herkennen of verkennen. Deze toegankelijke en veilige manier van leren leidt tot betere resultaten. Zo kunnen bijvoorbeeld virtuele excursies of simulaties zorgen voor beter begrip van de wereld, maar ook van wetenschappelijke vakken, geschiedenis, aardrijkskunde, praktische, complexe of creatieve ideeën, en in het geval van Oekraïne: munitie.
Bronnen:
*Ukraine ArcGIS story: https://storymaps.arcgis.com/stories/eb04510258bb424ab0ffd79aa3934611
**Oekrainse organisatie: https://terrapura.ngo/