Dean Hager van Jamf deelt voorspellingen voor komend jaar
Wat kunnen bedrijven het komend jaar verwachten op het gebied van thuiswerken, productiviteit en onderwijs? Dean Hager, CEO Jamf, zet de belangrijkste voorspellingen voor 2023 op een rij.
In een tijd waarin bedrijven geld willen besparen, zal het ‘work anywhere’ -model voordelen blijven opleveren voor managers die dit omarmen
Dat mensen weer terug naar kantoor komen, betekent niet dat ze dit ook echt willen. Voor mensen die bijna twee jaar lang thuis hebben gewerkt, is het dringende verzoek om weer regelmatig naar kantoor te komen niet geloofwaardig. Organisaties die hun werknemers laten werken waar ze willen en effectieve communicatie bevorderen, zullen hier voordelen van ervaren op het gebied van productiviteit, efficiëntere vergaderingen, betere werving en behoud van talent en lagere kosten voor kantoorfaciliteiten. Om alle voordelen te realiseren moeten managers echter meer doen dan thuiswerken alleen maar ‘toestaan’. Ze moeten dit echt omarmen en een omgeving creëren waarbinnen medewerkers optimaal van huis uit kunnen werken. Als managers dat doen, levert dat meer voordelen op dan alleen de bedrijfscontinuïteit die we tijdens corona nodig hadden.
Het monitoren van thuiswerkers met allerlei tools zal uiteindelijk averechts werken
Managers zullen zich realiseren dat ze hun managementstijl moeten aanpassen om leiding te geven op basis van resultaten i.p.v. observaties. Momenteel verzetten veel managers zich tegen thuiswerken omdat zij gewend zijn om leiding te geven op basis van observaties, zoals ‘wie zit er het langst achter zijn/haar bureau?’. In de hedendaagse ‘work anywhere’-omgeving verleidt een observatie-managementstijl managers ertoe om spionageachtige tools in te zetten. Deze tools meten de activiteit en de gewerkte uren, maar doen dat door inbreuk te maken op de privacy van medewerkers, wat zorgt voor een gevoel van wantrouwen. Een resultaatgerichte managementstijl zal juist een positief effect hebben op het moreel van werknemers en op de bedrijfscultuur. Tegelijkertijd zal dit ook leiden tot een betere managementstijl, doordat het managers dwingt om duidelijke en meetbare targets vast te stellen die uiteindelijk leiden tot meer succes voor de hele organisatie.
Medewerkers die op zoek zijn naar productiviteit vinden altijd hun weg
Dezelfde managementstijl die leidt tot het gebruik van spionageachtige monitoringtools, zorgt er ook voor dat securityteams soms functionaliteit ‘op slot zetten’, zogenaamd in het kader van betere security. Hierdoor wordt het eigenlijke doel echter niet bereikt: werken makkelijker maken. Door IT-securitybeleid dat technologie minder bruikbaar maakt wordt de organisatie uiteindelijk juist minder veilig. Werknemers willen namelijk optimaal presteren en als dat niet kan met de technologie die de organisatie biedt, dan zullen ze hun eigen, onbeveiligde privé computers of smartphones gaan gebruiken. Dit alles zal ervoor zorgen dat organisaties hun securitybeleid gaan herzien, met gebruiksvriendelijke ervaringen, een vrije keuze voor werkdevices en BYOD. Omdat bedrijven volgend jaar minder geld willen uitgeven, zullen BYOD-programma’s ook aantrekkelijker worden. Het onwenselijke alternatief hiervoor is namelijk dat medewerkers twee aparte toestellen bij zich moeten gaan dragen of dat werk-apps gebruikt gaan op een onbeveiligde privé telefoons. Tenzij organisaties een goede oplossing bieden, zoals het partitioneren van een privé device om privé en werk gescheiden en veilig te houden, zullen mensen altijd een manier vinden om productief te zijn, met of zonder toestemming van IT. IT- en securityteams zullen dus moeten gaan samenwerken aan het implementeren van nieuwe technologie die de productiviteit bevordert, de privacy beschermt en daarbij verdwijnt naar de achtergrond.
Het onderwijs gaat beseffen dat technologie meer kan doen voor leerlingen dan alleen thuis leren
In het verleden vonden onderwijzers technologie in de klas nog wel eens storend. Maar tijdens de corona lockdown bleek technologie juist absoluut noodzakelijk om het onderwijs überhaupt door te kunnen laten gaan. Nu blijkt dat de noodzaak om technologie in te zetten die onderwijs op afstand ondersteunt, ervoor zorgt dat het klaslokaal voorgoed gaat veranderen. Veel leerkrachten die zich in het verleden verzetten tegen technologie, beseffen nu dat het de lessen niet hoeft te verstoren. Als technologie op een goede manier wordt ingezet, verbetert het juist zowel het lesgeven als het leren. Door leerlingen bijvoorbeeld te voorzien van tablets die een integraal onderdeel zijn van een lesmethode, wordt actief leren mogelijk, afgestemd op de behoeften van de individuele leerling, zonder dat ze moeten wachten tot een leerkracht tijd heeft. Overheden over de hele wereld ondersteunen nu al de inzet van technologie op scholen, om zo te zorgen voor meer gelijkheid in het onderwijs en om leerkrachten te ontlasten.