Witold Kepinski - 23 maart 2023

Royal HaskoningDHV rapporteert significante groei

Royal HaskoningDHV rapporteert significante groei image

Royal HaskoningDHV rapporteert over 2022 een omzetgroei van 13% naar 699 miljoen euro. Door investeringen in softwareactiviteiten en een inflatie-uitkering aan medewerkers daalde de operationele marge.

Erik Oostwegel, CEO: “Ik ben tevreden met de groei van het bedrijf. In het algemeen waren de marktomstandigheden in 2022 goed, de orderpijplijn vulde zich goed en we hebben veel nieuwe collega’s aan ons kunnen binden. We bleven ons inzetten op innovatie en zagen een toenemende vraag naar onze engineering-, design- en consultancydiensten in combinatie met onze software- en technologieactiviteiten. Daarbij hoorde de lancering van ons merk Twinn, het platform waarin al onze software- en dataoplossingen nu verenigd zijn.

In 2022 leverden we wederom grote maatschappelijke bijdragen met talloze projecten gekoppeld aan klimaatverandering en de energietransitie – Enhancing Society Together.”

Jasper de Wit, CFO: “Onze omzetgroei in 2022 bedroeg 13% waarvan 10% autonoom. Het operationeel resultaat eindigde op 29,8 miljoen euro. Dit is lager dan vorig jaar door de investeringen in onze softwareactiviteiten, hogere operationele kosten als gevolg van de inflatie en een eenmalige compensatiebetaling aan medewerkers die met hogere prijzen werden geconfronteerd. Het operationeel resultaat is na winstdeling met medewerkers van €14,5 miljoen (2021: €11,4 miljoen).”

Marije Hulshof, lid Raad van Bestuur en vanaf 4 april 2023 de nieuwe CEO: “In 2022 boekten we goede vooruitgang met de uitvoering van onze Stronger25-strategie. Onze strategische groeimarkten, de Global Leading Markets, waren goed voor een omzetgroei van bijna 20%. We konden uitstekend inspelen op klantvragen die samenhingen met klimaatverandering, stijgende energieprijzen en logistieke vraagstukken. Zo deden we begin 2022 de strategische overname van supply chain-specialist Districon waardoor we onze klanten nu van a tot z kunnen adviseren bij hun logistieke activiteiten. Ook hebben we ons aandeel vergroot in het in Singapore gevestigde Hydroinformatics Institute waarmee we klanten digitale adviesdiensten bieden om klimaatbestendiger te worden.”

Duurzaamheid

In 2022 verankerde Royal HaskoningDHV haar missie Enhancing Society Together verder in de organisatie en projecten. Er is een zogenaamde Purpose Matrix opgesteld en geïntegreerd in de processen en systemen voor projectmanagement. Met deze matrix kan de kans op duurzaamheidsverbetering en sociale impact van een toekomstig project of klant worden ingeschat, hetgeen medebepalend is voor de orderacceptatie. De matrix wordt ook gebruikt om de vorderingen gedurende de projectuitvoering weer te geven,

Het streven naar duurzaamheid komt ook tot uiting in de ambitieuze net-zero doelstellingen van het bedrijf – goedgekeurd door het Science Based Targets initiative:

Vermindering van scope 1 en 2 CO2-emissies van voornamelijk kantoren met 95% in 2030 en 100% in 2050 ten opzichte van 2019.

Vermindering van de scope 3 CO2-emissies voornamelijk gerelateerd aan zakenreizen met 67% in 2030 ten opzichte van 2019.

In 2022 boekte het bedrijf hier goede vooruitgang: scope 1 emissies waren 64% lager dan in 2019, scope 2 emissies 29% lager en scope 3 emissies 58% lager. De herziening van het reisbeleid begin 2022 droeg hier flink aan bij.

Vooruitblik

Erik Oostwegel: “Voor ons is 2023 sterk begonnen en de vooruitzichten zijn goed. We verwachten dat de omzetgroei in 2023 zal aanhouden. De klimaatverandering, investeringen in emissiereductie en de uitfasering van de fossiele economie creëren aanzienlijke kansen en vraag naar onze diensten. Dankzij doorgaande investeringen in onze digitale en softwareactiviteiten, onze domeinkennis en recente overnames blijven wij ook in 2023 een betrouwbare partner voor onze klanten. We blijven ook kritisch kijken naar hoe automatisering en digitalisering ons werk sneller en beter kan maken. Op die manier verlagen we de kosten en helpen onze mensen te focussen op wat ze het beste kunnen: hun kennis, creativiteit en expertise gebruiken om klanten te helpen en tegelijkertijd een positieve bijdrage te leveren aan mens en milieu.”

Outpost24 17/12/2024 t/m 31/12/2024 BN + BW