Expivi kiest Sana Commerce voor verbeteren online klantervaring
Sana Commerce, leverancier van e-commerce platforms voor fabrikanten, groothandels en distributeurs, kondigt op de Webwinkel Vakdagen een samenwerking aan met Expivi, een 3D-product configurator met Augmented Reality (AR). De samenwerking stelt B2B-verkopers in staat hun producten te visualiseren en te configureren in 3D en AR.
De integratie van visuele CPQ (Configure-Price-Quote) in B2B e-commerce neemt een belangrijk struikelblok weg in het leveren van betere online klantervaringen. In plaats van het aanbieden van alle configuraties als losse producten/varianten, kunnen B2B-verkopers nu vanuit één basisproduct werken wat de klant vervolgens naar wens kan aanpassen (self-service).
Betere B2B online klantervaring
Het is voor B2B-kopers - nog meer dan voor B2C-kopers - essentieel dat zij het juiste product kopen. Een nauwkeurige weergave van producten stelt hen in staat om zelfstandiger hun bestelling te plaatsen en te navigeren door B2B-webshops met een groot assortiment. B2B-kopers zijn, zeker bij complexe producten, geholpen met een duidelijke en volledige productweergave, zodat zij geen tijd verliezen en bestelfouten worden voorkomen.
Het SaaS 3D e-commerce platform van Expivi maakt het mogelijk om producten in ‘real-time’ met diepgang in 3D weer te geven, zowel op desktop als mobiele devices. Klanten kunnen producten virtueel draaien, erop inzoomen, aanpassen met andere opties of de kleur veranderen om zo een beter idee te krijgen van de texturen, details en kwaliteit. Prijzen worden direct berekend op basis van de keuzes om de klantervaring compleet te maken. De 3D-configurator kan zeer complexe producten met veel opties weergeven. Denk daarbij aan een autotrailer, waarbij naast type en gewicht ook afmeting, laadvloerhoogte, oprijsysteem en meer aangepast en gevisualiseerd kunnen worden. Dankzij Augmented Reality (AR) kunnen producten getoond worden in een andere omgeving, waardoor de conversieratio met 6 procent stijgt.
Plug & Play
De plug&play oplossing van Expivi kan dankzij de samenwerking direct in Sana Commerce Cloud geïntegreerd worden met een native extensie. Net als Sana Commerce Cloud communiceert Expivi ook direct met het ERP-systeem. Dit biedt verschillende mogelijkheden zoals een bestaand product in de cart toevoegen, een nieuw product ontwerpen en creëren in het ERP, of een combinatie van een stuklijst creëren en aan de basket toevoegen (binnenkort beschikbaar).
“De klantervaring is belangrijker dan ooit. Tegelijkertijd zijn B2B-kopers veeleisender, ongeduldiger en meer gericht op gemak dan ooit. De visualisatie met 3D en AR brengt een offline winkelervaring naar de webshop en overtreft klantverwachtingen. Klanten zien precies wat ze kopen, waardoor retourzendingen verminderen en aankopen stijgen”, zegt Babak M. Mirzaie (rechts op de foto), CEO en mede–oprichter bij Expivi. “We delen de focus op de klant met Sana Commerce en zijn trots op de samenwerking die we internationaal aangaan.”
“In het verleden werden hoogwaardige of complexe producten offline gekocht vanwege de hoeveelheid informatie en technische inzichten die nodig zijn om een bestelling te bevestigen. Maar ook die complexe producten worden nu online gekocht. Daarbij verwachten B2B-kopers selfservice en personalisatie om zelfstandig online te winkelen en de interactie met verkopers te beperken. Een correcte en volledige productweergave is essentieel om klanten te bedienen en de relatie met kopers te versterken”, zegt Sebastiaan Verhaar (links op de foto), CEO van Sana Commerce. “Het partnership met Expivi stelt onze klanten in staat om de presentatie van hun producten aanzienlijk te verbeteren, wat een groot potentieel heeft om de ROI van e-commerce te verbeteren. We zijn verheugd dat we deze plugin nu toe kunnen voegen aan de functionaliteiten van Sana Commerce Cloud.”