Martijn Kregting - 12 april 2023

Unilever rondt cloudmigratie af

Unilever heeft samen met Accenture en Microsoft de afgelopen anderhalf jaar een cloudmigratie gerealiseerd die het consumentengoederenconcern tot een cloud-only onderneming maakt. Bij de migratie was ook Accenture's en Microsoft joint venture Avanade betrokken.

Unilever rondt cloudmigratie af image

De transformatie is volgens de betrokken partijen verlopen met minimale verstoring van de bedrijfsvoering en moet bijdragen aan een veerkrachtige, veilige en geoptimaliseerde bedrijfsvoering voor Unilever. Daarnaast verkrijgt Unilever met Azure een cloud-platform dat innovatie en groei stimuleert, aldus Accenture. Het concern kan zo sneller nieuwe producten lanceren, de klantenservice verbeteren en de operationele efficiëntie verhogen.

Bijdragen aan duurzaamheid

Ook zou de migratie naar Azure bijdragen aan de inzet van Unilever voor duurzaamheid door CO2-uitstoot te verminderen. Tot slot zou de cloud only-aanpak van Unilever de veerkracht van het bedrijf aanzienlijk vergroten, beveiliging versterken en de controle over het IT-landschap vergroten.

Unilever is een volledig datagedreven organisatie, stelt Steve McCrystal, Chief Enterprise & Technology Officer. "We gebruiken geavanceerde analyses om sneller dan ooit tevoren beter onderbouwde beslissingen te nemen. Door met Accenture en Microsoft aan dit wereldwijde transformatieproject te werken, kunnen we sneller inspelen op de steeds veranderende behoeften van de consument, onze middelen effectiever inzetten op onderdelen die groei stimuleren en diensten en producten sneller op de markt brengen."

Nieuwe mogelijkheden

Unilever kan volgens Accenture met behulp van de transformatie naar de cloud onder meer:

  • Nieuwe innovatiemogelijkheden toepassen zoals het gebruik van metaverse-technologieën, digital twins om real-time data in te zien en het voortbouwen op het bestaande cloud-dataplatform om inzichten en voorspellingen mogelijk te maken.

  • Trends sneller signaleren, sneller beslissingen nemen. Door gebruik te maken van de kracht van de cloud, AI en een sterk datafundament kan Unilever sneller dan ooit voorspellingen doen en zich aanpassen aan veranderende marktomstandigheden. Hierdoor kan Unilever bijvoorbeeld voortdurend doorbraken realiseren in onderzoek en ontwikkeling, waardoor nieuwe en innovatieve producten sneller en efficiënter ontwikkeld kunnen worden.
  • De nieuwste AI-toepassingen gebruiken voor betere ervaringen. Door Azure OpenAI Service binnen Unilever toe te passen om verdere automatisering te stimuleren, is het mogelijk om ervaringen van klanten en medewerkers te verbeteren.
  • De ecologische voetafdruk verminderen. Door afscheid te nemen van datacenters en Green Cloud Advisor te introduceren, wordt Unilevers overgang naar een duurzamere en efficiëntere cloudomgeving vergemakkelijkt.

Unilever heeft de transformatie bekroond met de prestigieuze CEO Compass Award tijdens de Partner With Purpose Awards 2023. De Compass Awards is Unilevers belangrijkste erkenningsprogramma waarbij degenen die een opmerkelijke en langdurige positieve impact hebben gerealiseerd in de schijnwerpers worden gezet.

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW