Insight groeit met diensten en wordt een Solutions Integrator
Sinds dit jaar is Adrian Gregory President EMEA bij Insight Enterprises. Hij bracht in april een bezoek aan het Nederlandse kantoor in Apeldoorn en vertelde daar over de plannen van hemzelf en het bedrijf.
Gregory werkte vroeger onder andere voor Fujitsu en HP, maar de laatste 15 jaar stond er Atos op zijn visitekaartje. Daar vervulde hij veel verschillende rollen, waaronder vorig jaar die van CEO van Noord-Europa en APAC. “Eigenlijk draait mijn hele loopbaan om het helpen van zeer uiteenlopende klanten bij transities. Dat vind ik ook het leukste om te doen”, vertelt hij. “Ik heb een technische achtergrond, en dat komt in mijn werk heel mooi samen met de businesswereld. Dat maakt het erg interessant. Bij Atos heb ik onder andere geholpen om de organisatie in India, met 20.000 mensen, door de pandemie heen te helpen.”
Point solutions
De overstap naar Insight, wereldwijd IT-adviseur en Solutions Integrator, is voor hem een heel bewuste keuze voor een ander type bedrijf. “Ik heb altijd bij system integrators gewerkt. Maar ik zie een verandering in de markt. Veel bedrijven worden digitaal, of hebben door dat ze dat moeten worden. Het ene bedrijf is daar veel verder in dan het andere, maar je ziet wel overal dat de manier van denken en werken verandert, net als de manier waarop bedrijven gestructureerd zijn. Dat geldt ook voor hun samenwerking met partners. Legacy-contracten worden vervangen en dat geeft organisaties zoals Insight veel kansen.”
“Veel grote organisaties willen point solutions”, merkt hij. “Bij Insight zijn we geen system integrator die zegt: ‘We nemen jullie volledige technologielandschap over’. Wij zorgen ervoor dat enterprises kunnen beschikken over de juiste point solutions, zodat hun business over de juiste technologie beschikt om te moderniseren, concurreren en groeien. Op corporate-niveau, de middelgrote bedrijven, zien we dat organisaties vaak geen strategische partner hebben die kan helpen met het snel veranderende technologielandschap, zoals bijvoorbeeld bij het bouwen van een business in de cloud. Dat kunnen wij doen. We zien onszelf als een Solutions Integrator in plaats een system integrator. We willen groeien aan de kant van de services. Ik zie veel kansen voor deze organisatie en denk daar zelf wat aan toe te kunnen voegen. Daarom heb ik voor Insight gekozen.”
“We hebben een geschiedenis van expertise in producten, software en alle aanvullende diensten daaromheen. Dat is nog steeds een groot deel van wat we doen en we zullen dat de komende jaren ook zeker blijven doen”, maakt hij duidelijk. “Maar we willen, zoals gezegd, groeien met diensten. Van consulting tot professional services en managed services, vooral rondom innovatieve technologie. Dat kan heel complementair zijn aan de activiteiten waar we van oudsher goed in zijn. Je ziet dat bijvoorbeeld aan onze samenwerking met Microsoft. Vroeger draaide dat om software, om het verspreiden van licenties. Nu helpen we klanten om Microsoft-software op de juiste manier te implementeren. Het perspectief verandert. Mijn doel voor 2023 is om te behouden wat Insight heeft opgebouwd en een betrouwbare partner te blijven in het leveren van producten, maar om daarnaast als bedrijf te transformeren.”
Acquisities
“Globaliseren is voor ons ook heel belangrijk”, voegt hij toe. “We doen in Noord-Amerika veel mooie dingen en hebben daarnaast het Indiase softwarebedrijf Hanu overgenomen. We willen wereldwijd kunnen leveren en daarna steeds meer capaciteit toevoegen door het aannemen van mensen of door acquisities. We hebben de laatste tijd veel overnames gedaan. Dat is een belangrijk onderdeel van de strategie.”
De Benelux, inclusief Nederland, is belangrijk voor Insight, geeft hij aan. “Het is natuurlijk een grote markt. Er zijn ook veel wereldwijd actieve bedrijven afkomstig uit Nederland, of grote bedrijven die er een vestiging hebben. Daarnaast zijn er in Nederland ook veel middelgrote lokale bedrijven, waar we echt een strategisch partner kunnen zijn. Een groot voordeel van Nederland is ook dat ze er goed Engels spreken en dat ze heel open, flexibel en internationaal georiënteerd zijn. Dat maakt het voor ons makkelijk om er zaken te doen. Natuurlijk heb je lokale kennis en expertise nodig, plus mensen die de taal spreken, maar landen zoals Nederland kun je op een internationale manier benaderen. Dat helpt ons om er snel te groeien. Niet in elk land in Europa is dat zo.”
Bij Nederlandse bedrijven spelen deels dezelfde uitdagingen als in andere landen, zo merkt hij. “Als ik met een grote bank in Nederland praat, gaat het over dezelfde dingen als bij een gesprek met een bank in bijvoorbeeld de VS. Als je naar kleinere organisaties kijkt, dan zijn er wel verschillen. Dat is vaak ook afhankelijk van waar de verschillende overheden in investeren. In Nederland zijn ze bijvoorbeeld erg ver op het gebied van smart cities.”
Cultuur
Insight Enterprises Nederland werd eind vorig jaar uitgeroepen
tot ‘Great Place to Work’. Een gespecialiseerd bureau gaf die erkenning vanwege de organisatiecultuur. Gregory is daar trots op. “Als je mensen vraagt naar wat een fijne werkplek is, dan gaat het niet om een rationele lijst van behoeften. Het gaat om wat ze voelen. Dit bedrijf heeft een prachtige mentaliteit en cultuur. Onze kernwaarden zijn verwoord als ‘hunger, heart and harmony’ en daar wordt echt naar geleefd. Ik merk ook een mooi soort enthousiasme binnen de organisatie over de oplossingen die we aanbieden en de mogelijkheden die we hebben. We willen dat de mens centraal staat als we met klanten over de werkplek praten. Het gaat om de behoefte van de gebruikers.”
Hij heeft het duidelijk naar zijn zin bij Insight. “We hebben veel ambitieuze plannen en iedereen lijkt daar klaar voor. Het is een mooie tijd voor iedereen.”
Door: Johan van Leeuwen