Aloha-kassasystemen van NCR getroffen door ransomware
Het Amerikaanse software- en consultancybedrijf NCR is getroffen door een cyberaanval. Door ransomware is het Aloha kassasysteem van het bedrijf niet bruikbaar.
Aloha is een point-of-sale (POS)-systeem gericht op restaurants en de hospitalitysector. De software is afgelopen week getroffen door ransomware, waardoor de werking van de systemen is verstoord. Klanten kunnen hierdoor niet langer gebruik maken van de kassasystemen.
'Beperkt aantal toepassingen getroffen'
In een verklaring bevestigt NCR het security-incident. Het meldt dat een storing in een datacenter een 'beperkt aantal' Aloha-toepassingen van klanten treft. Uit nader onderzoek zou blijken dat deze storing is veroorzaakt door een ransomware-incident. Het bedrijf benadrukt dat niet alle klanten die van de Aloha-systemen gebruik maken zijn getroffen.
In de praktijk lijkt het security-incident echter tot flinke problemen bij klanten te leiden, onder meer bij partijen die op diverse locaties van de systemen gebruik maken. Sommige gebruikers melden op onder meer Reddit te zijn overgestapt op pen en papier. Ook hekelen gebruikers de communicatie vanuit NCR, dat pas na enkele dagen erkende dat het getroffen was door ransomware.