Wouter Hoeffnagel - 04 mei 2023

Managers investeren meer in AI door populariteit ChatGPT

De publiciteit van ChatGPT zet 45% van de managers ertoe aan meer te investeren in kunstmatige intelligentie (AI). Zeventig procent van de leidinggevenden stelt dat hun organisatie zich in de onderzoeks- en verkenningsmodus bevindt met generatieve AI, terwijl 19% zich in de pilot- of productiemodus bevindt.

Managers investeren meer in AI door populariteit ChatGPT image

Dit blijkt uit onderzoek van Gartner. "De generatieve AI-razernij lijkt niet af te nemen", zegt Frances Karamouzis, Distinguished VP Analyst bij de marktonderzoeker. "Organisaties worstelen om te bepalen hoeveel geld ze in generatieve AI-oplossingen moeten steken, welke producten de investering waard zijn, wanneer ze moeten beginnen en hoe ze de risico's van deze opkomende technologie kunnen beperken."

Voordelen wegen op tegen de risico's

Uit de peiling blijkt dat 68% van de leidinggevenden van mening is dat de voordelen van generatieve AI opwegen tegen de risico's, vergeleken met slechts 5% die vindt dat de risico's zwaarder wegen dan de voordelen. Het is echter mogelijk dat het perspectief van leidinggevenden verschuift naarmate de investeringen toenemen.

"Aanvankelijk enthousiasme voor een nieuwe technologie kan plaatsmaken voor een meer rigoureuze analyse van risico's en implementatie-uitdagingen", aldus Karamouzis. "Organisaties komen waarschijnlijk een groot aantal vertrouwens-, risico-, beveiligings-, privacy- en ethische vragen tegen zodra ze beginnen met het ontwikkelen en implementeren van generatieve AI."

Klantervaring is de primaire focus

Ondanks aanhoudende economische tegenwind meldt slechts 17% van de leidinggevenden aan dat kostenoptimalisatie het primaire doel is van investeringen in generatieve AI. Klantervaring is de meest voorkomende primaire focus van investeringen, genoemd door 38% van de respondenten (zie figuur 1).

Figuur. 1: Primaire focus van generatieve AI-investeringen (percentage respondenten)


Bron: Gartner (mei 2023)

Bij het experimenteren met generatieve AI beginnen veel organisaties met use cases zoals het verbeteren van media-inhoud of het genereren van code. Hoewel deze inspanningen in eerste instantie een sterke toegevoegde waarde kunnen zijn, biedt generatieve AI volgens Gartner veel potentie om oplossingen te ondersteunen die mensen of machines versterken en bedrijfs- en IT-processen autonoom uitvoeren.

Kansen voor omzetgroei

"Autonoom zakendoen, de volgende macrofase van technologische verandering, kan de impact van inflatie, talenttekorten en zelfs economische neergang verminderen", aldus Karamouzis. "CEO's en CIO's die gebruikmaken van generatieve AI om transformatie te stimuleren door middel van nieuwe producten en bedrijfsmodellen, zullen enorme kansen voor omzetgroei vinden."

De enquête is gehouden onder 2.544 respondenten als onderdeel van een Gartner-webinarreeks in maart en april 2023, waarin de bedrijfsimpact van ChatGPT en generatieve AI is besproken. Resultaten van deze peiling vertegenwoordigen geen wereldwijde bevindingen of de markt als geheel.

Aanvullende inzichten zijn beschikbaar in het gratis Gartner-webinar "Beyond the Hype: Enterprise Impact of ChatGPT and Generative AI." Gartner-klanten kunnen meer lezen in "Executive Pulse: AI-investeringen krijgen een boost door de ChatGPT-hype." Ook bieden Gartner-analisten aanvullende analyses van AI- en data- en analysetrends tijdens de Gartner Data & Analytics Summits 2023, die plaatsvinden van 8-9 mei in Mumbai, van 22-24 mei in Londen en van 31 juli tot 1 augustus in Sydney.

Outpost24 17/12/2024 t/m 31/12/2024 BN + BW