Europese uitgaven AR/VR naar 10,5 miljard dollar in 2027 - IDC
De Europese uitgaven aan augmented reality en virtual reality (AR/VR) zullen in 2023 respectievelijk 1,1 miljard en 3,4 miljard dollar bedragen. Tegen 2027 zullen de AR/VR-uitgaven groeien naar een totaal van 10,5 miljard: een CAGR van 24,9 procent voor 2022–2027. Dat stelt IDC in zijn Worldwide Augmented and Virtual Reality Spending Guide.
Hoewel de AR/VR-uitgaven sinds de vorige prognose van de marktonderzoeker naar beneden zijn bijgesteld vanwege de hoge inflatie en andere macro-economische omstandigheden in 2022-2023, zullen de uitgaven dit jaar met 32 procent groeien. Dit laat volgens IDC zien hoe AR en VR strategische technologieën zijn om de zakelijke doelen van organisaties te ondersteunen.
Meer focus op veiligheid werknemers
"Als reactie op de uitdagende macro-economische omstandigheden hanteren veel Europese bedrijven een voorzichtigere benadering van IT-investeringen, waardoor sommige grote AR/VR-implementaties worden uitgesteld", licht Lubomir Dimitrov, research manager, IDC Data and Analytics, Europa, de ontwikkelingen toe. "De verandering in prioriteiten, waarbij de nadruk ligt op optimalisatie van ROI en productiviteits- en efficiëntiewinsten, zal de belangstelling voor AR en VR echter blijven vergroten, voortgestuwd door de digitale trend van 'alles op afstand' en een sterke focus op de veiligheid van werknemers."
Consumenten, detailhandel en discrete productie (de maakindustrie) zullen in 2023 de sectoren zijn met de hoogste uitgaven, goed voor 63,7 procent van het totaal. In het B2B-segment zullen de hulpbronnenindustrieën (zoals mijnbouw, gas- en oliewinning) de snelste groei op lange termijn ervaren, met een groei met dubbele cijfers gedurende de prognoseperiode.
AR/VR helpt bedrijven de efficiëntie te verbeteren door snelle ondersteuning op afstand en probleemoplossing mogelijk te maken in geval van uitval van bedrijfsmiddelen, de productiviteit te verhogen door de menselijke capaciteiten te vergroten en de veiligheid te verbeteren door vaak riskante training op locatie te vervangen door veilige virtuele instructies. In de hulpbronnenindustrie is veiligheid van cruciaal belang, en AR stelt experts in staat om zowel machines als de omgeving virtueel te inspecteren, waardoor gedetailleerde en nauwkeurige inspectie van gevaarlijke gebieden mogelijk is zonder de locatie-operators in gevaar te brengen.
Use cases: training, presentaties, onderhoud
Training, online retailpresentaties en industrieel onderhoud zullen in 2023 het grootste deel van de B2B use case-investeringen voor hun rekening nemen, aldus IDC. Virtuele training is populairder geworden omdat het werknemers helpt vaardigheden snel en op een interactieve manier te verwerven, door hands-on, boeiend, virtueel leren te bieden ervaringen in een veilige omgeving. Virtuele training is ook een kosteneffectiever alternatief voor traditionele training in industrieën zoals productie en transport.
Samenwerking zal tegen 2027 de snelst groeiende use-case zijn, met een CAGR van 89,2 procent over vijf jaar. Aangezien werken op afstand en hybride werken de nieuwe norm is geworden, speelt AR/VR een cruciale rol bij het aanpakken van de behoeften aan samenwerking op afstand. Ze stellen bedrijven in staat om verder te gaan dan traditionele tools voor video- en audioconferenties, door werknemers meer meeslepende en boeiende ervaringen te bieden en de continuïteit van kritieke teamactiviteiten te garanderen.