Martijn Kregting - 27 juni 2023

Gartner: uw partner-ecosysteem is waarschijnlijk een egosysteem

Partner-ecosysteem: af en toe lijkt het een van de meest gebruikte bewoordingen in het bedrijfsleven. Iedereen werkt tegenwoordig samen met partners, of belijdt dit in ieder geval met de mond. Maar zowel mensen en organisaties gebruiken het woord partner ecosysteem wel heel makkelijk, merkt Hung LeHong, Distinguished VP Analist van Gartner op. “Een organisatie bijvoorbeeld zegt dat ze een vendor-ecosysteem beheren, een systeem van IT-partners of een logistiek ecosysteem. Maar afhankelijk van wat ze zeggen is het vaak helemaal geen echt ecosysteem.”

Gartner: uw partner-ecosysteem is waarschijnlijk een egosysteem image

Hung LeHong, Distinguished VP Analist van Gartner.

Wat het dan wel is? Iets dat Gartner aanduidt als ‘egosysteem’. Een systeem dat volledig om één organisatie draait. Of het nou gaat om innovatie, om logistiek, om marketing. LeHong vertelde hier onlangs over in een interview met Dutch IT Leaders: "Het is vaak een extended enterprise. Dat is zeker niet verkeerd, het wordt heel veel ingezet om de eigen organisatie intern of extern te verbeteren. Maar het is geen van elkaar afhankelijk ecosysteem, zoals bijvoorbeeld je bijvoorbeeld in de natuur tegenkomt.”

Egosystemen niet nieuw

Het is niet alsof partner-egosystemen nieuw zijn. De meeste organisaties hebben wel een bepaald egosysteem, zelfs al is het gewoon de logistieke keten van toeleveranciers, distributeurs en klanten. Dit soort systemen bestaat al zo lang als er bedrijven zijn. Ze zijn behulpzaam in ontwikkeling en verbetering van de organisatie.

“Sommige organisaties kijken echter verder”, vertelt LeHong. “Zij willen bijvoorbeeld een rol spelen in een bepaalde ontwikkeling, zoals vergrijzing in veel westerse landen. Een organisatie die hier brood in ziet, wil misschien als aggregator dienen voor een platform dat allerlei uiteenlopende producten en diensten voor senioren samenbrengt, voor hun woning, financiële zaken, gezondheid, ontspanning et cetera. Een platform-businessmodel dus.

In veel westerse landen in westerse landen kan dit een platformaggregator uit de particuliere sector zijn of een overheidsinstantie. Maar ook dan is er genoeg ruimte voor organisaties om hier een echt business model op te bouwen. “Zij zetten een platform op, brengen deelnemers bij elkaar, deelnemers wisselen producten, diensten en informatie uit en de orchestrator en aggregator krijgt een percentage van elke transactie. Zij doen dit niet omdat ze zo nobel zijn, maar omdat het onder de streep geld oplevert.”

Succes en falen

De digitale platformen van concerns zoals Apple, Google en Amazon zijn wereldwijd en enorm. Maar dit zijn niet de enige kanshebbers. LeHong wijst op het voorbeeld van de Franse locomotiefproducent Alstom, die een ‘vertical’- platform heeft opgezet op het gebied van locomotiefreparatie en onderhoud. Daarmee zijn zij de ‘Amazon’ op het gebied van reserve-onderdelen, reparatie en onderhoud van locomotieven. Niet alleen de eigen onderdelen zijn op dit platform te vinden, maar elke onderneming die locomotief-onderdelen maakt of reparatie en onderhoud uitvoert.

“Een voorbeeld van een minder succesvol, decentraal, ecosysteem is dat van Maersk. Dat zette samen met IBM een blockchain-gebaseerd platform onder de naam Tradelense opzetten. Daarop kon elke organisatie in de logistieke keten documenten zoals ladingmanifesten, financiële documenten, vrachtbrieven etc. Maar het bleek erg complex te zijn om partijen mee te krijgen en het is vorig jaar dan ook stopgezet.”

Het interview met Hung LeHong over egosystemen versus ecosystemen gemist? Lees het hier terug. Of lees het interview met Daniel Sun van Gartner over Innovatie Ecosystemen.

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW