Wouter Hoeffnagel - 29 juni 2023

Kunnen telecombedrijven innovatief én groen zijn?

We willen allemaal een zo goed mogelijke online verbinding en ervaring. Of we nu een film streamen of een bestand naar een laptop downloaden – de minste vertraging of het kleinste connectiviteitsprobleem zorgt al voor frustratie. Consumenten zoeken dan ook een netwerkprovider die de meest innovatieve producten en diensten aanbiedt tegen een betaalbare prijs. Het publiek wordt echter ook steeds milieubewuster en sommigen zullen merken vermijden die geen sterk groen imago hebben.

Kunnen telecombedrijven innovatief én groen zijn? image

De telecomsector bevindt zich op een keerpunt. Telco's moeten blijven innoveren om 'de verbonden consument' tevreden te houden, maar ze moeten ook rekening houden met het aanzienlijke energieverbruik waar ze verantwoordelijk voor zijn.

Het consumptievraagstuk

Ik ben ervan overtuigd dat de telecomsector kan blijven innoveren en tegelijkertijd duurzamer kan worden. Volgens de Future of Commerce is de sector goed voor 4% van het wereldwijde energieverbruik. De ecologische voetafdruk is gigantisch. Met de stijgende energieprijzen kunnen telco-netwerken het zich niet veroorloven om op dit tempo door te gaan.

Gelukkig begint het energieverbruik van de telco’s op dit moment te dalen. Drie van Europa's grootste telecombedrijven – BT, Orange en Telefonica – verbruikten in 2021 zelfs minder energie dan in 2016. Er wordt actie ondernomen.

Binnen de telecommunicatiesector zijn de netwerken zelf verantwoordelijk voor het grootste deel van het energieverbruik. De meeste energiebesparende initiatieven zijn dan ook gericht op de modernisering van de end-to-end netwerken. De upgrade naar 5G is hiervan een fantastisch voorbeeld: 5G biedt veel energiebesparende voordelen en levert een betere ervaring op voor de consument.

Moderniseren, prioriteiten stellen, kapitaliseren

De overkoepelende oplossing om het energieverbruik terug te dringen is modernisering, waarbij operationele efficiëntie en kostenvermindering prioriteit krijgen – iets wat de sector al doet. Orange is een perfect voorbeeld. Tussen 2014 en 2018 zag Orange een enorme toename van het verkeer, maar het doorstond de 'datasunami' met een reeks tactieken, waaronder het gebruik van nieuwe datacenterkoelingstechnologieën en vooral de upgrade naar 5G en het gebruik van de 'energie-optimalisatiefuncties' daarvan.

Maar de telco’s kunnen hun eigen duurzaamheidsinspanningen blijven bevorderen zonder afbreuk te doen aan de behoeften van 'connected consumers'. Dat kan met de volgende drie opties:

1. Hernieuwbare energie

E-mailen, iets opzoeken op het internet, … zelfs de kleinste online taken zorgen voor uitstoot. Met 4,1 miljard internetgebruikers loopt deze kleine hoeveelheid CO2 snel op.

Nu de elektriciteitsprijzen in heel Europa gestegen zijn, is het een must om strategische duurzame energie te gebruiken. De overgang naar duurzame energie drukt de kosten en vermindert de afhankelijkheid van klassieke energiebronnen die onderhevig zijn aan prijsschommelingen onder invloed van wereldwijde gebeurtenissen. Ook hier is Orange een mooi voorbeeld. Het bedrijf heeft onlangs aangekondigd een zonnepark te willen bouwen om de toegang tot hernieuwbare energie te verbeteren.

2. De upgrade naar 5G

Door een upgrade naar 5G-netwerken kunnen telco's betere connectiviteit bieden voor consumenten en tegelijkertijd het netwerkverbruik verminderen. 5G-netwerken zijn bijvoorbeeld software-gedefinieerd, waardoor resources efficiënt kunnen worden toegewezen en het energieverbruik daalt.

Dankzij 3rd Generation Partnership Projects (3GPP), een groep organisaties die de normen en specificaties voor 5G opstelt, bevatten deze netwerken energiebesparende functies. Deze mechanismen verminderen het verbruik door cellen of functies binnen een netwerk uit te schakelen. Een voorbeeld hiervan is 'cell switching', waarmee 5G-apparaten afhankelijk van de signaalsterkte en -kwaliteit van cel kunnen wisselen. KPN ontwikkelt oplossingen, zoals zijn RIC (RAN Intelligent Controller), om de 5G-functies van 3GPP te bevorderen.

5G-netwerken maken ook gebruik van edge computing, waardoor minder gegevens over lange afstanden moeten worden gecommuniceerd. Door de snelheid en efficiëntie van 5G nemen de datapieken echter toe aan de edge van een netwerk. Wij ontwikkelen edge-oplossingen om dichter bij de plaats te komen waar deze diensten worden geconsumeerd, om netwerken efficiënter te maken. Het bouwen, uitvoeren, beheren en verbinden via edge-native applicaties zal voor telco's cruciaal zijn om hun uitdaging aan te gaan en innovatie voor consumenten te leveren. Zo maakt edge computing in combinatie met 5G een snelle verbetering van VR en AR mogelijk, waardoor een omgeving in realtime kan worden weergegeven. Dit leidde tot betere diensten in verschillende sectoren, van gezondheidszorg tot onderwijs, en tot betere resultaten voor de consument.

Met ingebouwde mogelijkheden en een reeks energiebesparende functies is upgraden naar 5G onontkoombaar voor telco's die prioriteit willen geven aan duurzaamheid en innovatie.

3. Inzet van geavanceerde virtualisatie

Verschillende slimme mensen ontwikkelen ongelooflijke oplossingen die innovatie en duurzaamheid stimuleren. Ook in onze engineering teams zitten zulke slimme mensen. Als gevolg daarvan helpen onze innovaties klanten hun milieu-impact te verminderen en tegelijkertijd een verschillende oplossingen te verbeteren.

Stelt u zich eens voor: virtualisatietechnologie helpt de impact op bedrijfsactiviteiten te verminderen en de productiviteit te verhogen. Voor telco's kan virtualisatie het meest effectief zijn bij het reproduceren van een fysiek netwerk, waardoor applicaties virtueel kunnen draaien. Dat zorgt voor meer efficiëntie, lagere operationele kosten, snellere workloads, betere applicatieprestaties en een hogere beschikbaarheid van servers. Telco's moeten virtualisatietechnologie in hun stack integreren om de duurzaamheid en productiviteit te verhogen.

Een positieve, duurzame blik op de toekomst

Het moderniseren van end-to-end netwerken om gelijke tred te houden met de hedendaagse consument en tegelijkertijd prioriteit te geven aan duurzaamheid, is een uitdaging die rechtstreeks aangepakt moet worden. Zodra telecomproviders één of alle bovengenoemde stappen zetten, zal de sector snel duurzamer worden en zullen andere sectoren volgen.

De telco-industrie doet geweldig werk door haar bedrijfsactiviteiten om te vormen tot een betere, groenere industrie. Ondanks torenhoge energieprijzen en speculaties over een recessie, besparen telecomklanten niet op innovatie en duurzaamheid. In plaats daarvan zien we een verschuiving in de beweegredenen voor investeringen, waarbij innovatie en duurzaamheid nu de hoogste prioriteit hebben. Wij willen telco's in staat stellen een duurzamere, rechtvaardigere en veiligere digitale toekomst voor iedereen op te bouwen.

Door: Joe Baguley (foto), CTO EMEA bij VMware

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW