Sennheiser group groeit met professionele audio aanbod
De Sennheiser Group kon zijn sterke positie als leverancier van professionele audio-oplossingen in het fiscale jaar 2022 verder uitbouwen, en op eigen kracht een duurzame groei realiseren. De verkoop van professionele audio-oplossingen steeg met 26 procent tot 467,7 miljoen euro. Daardoor kon het bedrijf niet enkel zijn eigen doelstellingen halen, maar de verwachtingen zelfs licht overtreffen. Het onafhankelijke familiebedrijf gebruikte 2022 ook om duurzame investeringen in de toekomst te doen. Dit werd meer bepaald mogelijk gemaakt door de verkoop van de Consumer Business en de focus op de business met professionele klanten die daarmee gepaard ging.
Een jaar na de aankondiging van de plannen om zich uitsluitend op de Professional Business te concentreren, kan de Sennheiser Group terugblikken op een positieve evolutie. De verkoop van professionele audio-oplossingen groeide de voorbije jaren continu – met uitzondering van het pandemiejaar 2020. In 2022 versnelde die groei nog. Daardoor kon het bedrijf zijn sterke positie als leverancier van professionele audio-oplossingen verder uitbouwen.
"We wisten het positieve momentum van 2021 te bewaren. Onze focus op professionele audio-oplossingen stelde ons in staat om disproportioneel te groeien en daarbij de winstgevendheid te verhogen. En dat in een jaar waarin we net als vele andere bedrijven met belangrijke macro-economische uitdagingen geconfronteerd werden", zei Co-CEO Dr. Andreas Sennheiser. Als motor van de groei in het fiscale jaar 2022 kunnen in het bijzonder de toegenomen vraag naar professionele meetingoplossingen door de nieuwe formats van hybride werken en leren, maar eveneens de heropleving van de eventsector genoemd worden.
"Het jaar 2022 heeft aangetoond dat de strategie die we als bedrijf ontwikkelden de juiste was”, zegt Co-CEO Daniel Sennheiser. “En het maakte ons nog maar eens duidelijk wat onze medewerkers bereiken dankzij hun competentie, motivatie en passie, zelfs in uitdagende tijden. Daarvoor zijn we zeer dankbaar.” De focus op de Professional Business zorgde voor een disproportionele groei. Daardoor wordt verwacht dat het bedrijf in aansluiting op de verkoop van de Consumer Business sneller naar zijn oorspronkelijke grootte zal kunnen terugkeren dan eerder werd voorzien.
In totaal genereerde de Sennheiser Group 507,4 miljoen euro omzet in het fiscale jaar 2022. De Consumer Business, tot 2021 goed voor circa de helft van de totale omzet, werd in 2022 nog voor twee maanden meegeteld. De totale inkomsten liepen op tot 114,0 miljoen euro voor intresten en belastingen (EBIT). Dit is inclusief de speciale effecten van de verkoop van de Consumer Business.
Omzetgroei in alle regio's
De omzetgroei van de Sennheiser Group weerspiegelde zich in alle regio’s. De Amerikaanse regio genereerde een totaal van 177,8 miljoen euro, waarmee hij wereldwijd de meest dynamische regio werd: hier werd met 41,1 procent de grootste omzetstijging geboekt. In de APAC-regio klom de omzet naar 93,0 miljoen euro, wat overeenkomt met een groei van 24,1 procent. De evolutie in APAC is bijzonder opmerkelijk, aangezien deze markt het sterkst door de Consumer Business werd bepaald voor de verkoop ervan. Sennheiser behield in de regio de volledige infrastructuur van de groep – wat in in 2022 zijn vruchten afwierp en leidde tot een bijzonder positieve zakelijke ontwikkeling in het Professional-segment. In het algemeen herstelde de regio veel trager ten gevolge van de verlengde maatregelen omwille van de pandemie. EMEA blijft met 196,9 miljoen euro de markt met de grootste omzet. De groei bedroeg hier 15,5 procent; specifiek in het Business Communication-domein was er in deze regio een heel positieve evolutie.
Duurzame investeringen in de toekomst
"Op basis van onze strategie hebben we onze intentie aangekondigd om duurzaam te investeren in de kerncompetenties van de Sennheiser Group. In dat verband versterken we onze krachten en medewerkers – vooral in onderzoek en ontwikkeling en op onze productiesites”, zegt Andreas Sennheiser, Co-CEO Sennheiser.
In 2022 investeerde het bedrijf in totaal 41,8 miljoen euro in onderzoek en ontwikkeling, wat overeenkomt met circa 8 procent van de totale omzet. Tegelijk werd R&D geherpositioneerd als een centrale functie binnen de Sennheiser Group. Het specifieke doel: beter in staat zijn om het softwareportfolio te ontwikkelen, en dit op een effectievere manier. Digitale oplossingen die de klanten toegevoegde waarde bieden door een combinatie van hardware, software en services staan hierbij centraal. Onderzoekswerk op vlak van artificiële intelligentie, cloud processing en toekomstige draadloze technologieën werd bevorderd.
Parallel hiermee blijft het bedrijf de conversie van zijn volledige IT-infrastructuur met het oog op digitale businessmodellen verderzetten. Hier heeft Sennheiser in 2022 meer dan 4,5 miljoen euro geïnvesteerd, en het plant in de komende jaren verdere investeringen die in de dubbelcijferige miljoenen lopen. Aangezien het de ambitie is om de klant nog sterker centraal te stellen in alle activiteiten staan er ook investeringen in de harmonisering van het ERP-landschap, de ontwikkeling van een groepsbrede data-architectuur en de implementatie van een agile service-organisatie op de agenda.
De Sennheiser Group counterde de onzekerheden die ontstonden door de geopolitieke ontwikkelingen door te investeren in zijn toeleveringsketen. "We hebben onze toeleveringsketens constant ontwikkeld en onze eigen productiecapaciteiten voortdurend uitgebreid. Zo konden we een betrouwbare partner voor onze klanten zijn, ondanks de soms moeilijke leversituaties. In het voorbije fiscale jaar waren we in staat om aan bijna alle noden te voldoen", zegt Co-CEO Daniel Sennheiser. Momenteel concentreert het bedrijf zijn investeringen op de versterking van zijn eigen productiesites, waaronder die op zijn hoofdkwartier in Wedemark, en op de uitbreiding van de fabriek in Braşov, Roemenië. In deze projecten werd in 2022 een totaalbedrag van 17,8 miljoen euro geïnvesteerd. "We zijn er sterk van overtuigd dat onze eigen productie een aanzienlijke strategische toegevoegde waarde biedt. De uitdagingen in de wereldwijde toeleveringsketens bevestigden die aanpak”, zei Co-CEO Dr. Andreas Sennheiser. "Bovendien is dit voor ons de beste manier om de kwaliteit van onze Sennheiser- en Neumann-producten te verzekeren, waarmee we ons altijd al onderscheiden hebben."
Een activiteit die in de lift zit, is Sennheiser Mobility. "Nu het belang van elektromobiliteit alsmaar toeneemt, zijn we ons als bedrijf ook in de automotivesector aan het positioneren. Ons doel: in dit domein een beslissende rol spelen in het vormgeven van de audio-ervaringen van de toekomst", zegt Dr. Andreas Sennheiser. "Concreet zien we potentieel in de interactie tussen de AMBEO immersieve audiotechnologie en het Business Communication-domein. In de toekomst zullen voertuigen immers steeds meer een communicatiecenter voor virtuele meetings worden."
Co-CEO Daniel Sennheiser heeft een duidelijk uitgangspunt voor de toekomst bepaald: "Om de toekomst van de audio-industrie vorm te geven, hebben we het beste team in de sector nodig. Daarom investeren we voortdurend in ons team.” Andreas Sennheiser voegt eraan toe: "Tenslotte zijn alle producten en services die we onze klanten aanbieden gebaseerd op de kennis, ervaring en passie van onze medewerkers.”
Hier kan het 2022-rapport gevonden worden.