'Google wil Google Assistant slimmer maken'
Google wil naar verluid zijn ‘Hey Google’ Assistant een stuk slimmer maken. Het Amerikaanse techbedrijf zou de assistant willen uitrusten met een generatieve AI die lijkt op ChatGPT of Bard.
Teleurgesteld over de beperkte kunstmatige intelligentie van de Google Assistant – Assistent in het Nederlands – wanneer je hem/haar een vraag stelt? Google zou van plan zijn om daar iets aan te doen. De software achter de persoonlijke assistent krijgt nieuwe generatieve AI, vergelijkbaar met die in chatbots zoals Bard, Bing en ChatGPT van OpenAI. Dat meldt althans techsite Axios, dat zich baseert op een interne e-mail aan werknemers.
Herontwerp is al van start gegaan
De interne e-mail maakt duidelijk dat Google enkele teams wil samenvoegen en reorganiseren, om Google Assistant te upgraden naar een ‘conversational AI’ zoals we die sinds de lancering van ChatGPT hebben leren kennen. In de mail lezen we ook dat het werk rond de redesign van Assistant al begonnen is, ‘te beginnen met de mobiele versie van het product’.
Door de reorganisatie vallen er ook een beperkt aantal ontslagen. Volgens informatie van Axios zullen ‘enkele tientallen jobs verloren gaan op de duizenden werknemers die rond Assistant werken’. ‘We blijven ons inzetten voor Assistant en we zijn optimistisch over de mooie toekomst die voor ons ligt’, zeggen Peeyush Ranjan, de vice president van Google Assistant, en Duke Dukellis, de productdirecteur van het bedrijf in de bewuste mail.
‘Superchargen’
Een eerste reactie van Google is er ondertussen ook al. Google-woordvoerder Jennifer Rodstrom zegt aan techsite The Verge dat het bedrijf ‘momenteel manieren onderzoekt om grote LLM-taalmodellen zoals ChatGPT te gebruiken om Assistant te superchargen en nog beter te maken’. Dat klinkt als een gedeeltelijke bevestiging, maar wil voor alle duidelijkheid nog niet zeggen dat Google ook van plan is om deze AI-technologie naar alle smart home producten te brengen. Dat wordt dan ongetwijfeld een ingewikkelde privacypuzzel, en het is nog maar de vraag of consumenten zich hier wel comfortabel mee zouden voelen.
In samenwerking met Data News