Meta vraagt gebruikers om toestemming voor gerichte reclame in EU
Meta, moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp, gaat gebruikers in de Europese Unie (EU) toestemming vragen voor het delen van hun data voor het aanbieden van gepersonaliseerde advertenties.
Het Amerikaanse bedrijf kondigt de stap aan in een blogpost. De wijziging in werkwijze volgt na twee boetes van de Ierse privacywaakhond vanwege het schenden van de AVG. De Ierse toezichthouder boog zich over deze Europese kwesties, aangezien het hoofdkantoor van Meta in Ierland is gevestigd.
Drie maanden de tijd voor aanpassen werkwijze
Meta kreeg de boetes vanwege de wijze waarop het bedrijf klantgegevens inzet voor het aanbieden van gepersonaliseerde advertenties op Facebook en Instagram. Het bedrijf kreeg hierbij drie maanden de tijd om zijn werkwijze aan te passen aan de Europese regelgeving. De AVG schrijft onder meer voor dat gebruikers expliciet toestemming mogen geven voor het gebruik van hun persoonlijke gegevens voor het aanbieden van gepersonaliseerde advertenties.
Wie een nieuw account aanmaakt op Facebook en Instagram, geeft deze toestemming voortaan automatisch. De aanpassing is van toepassing op gebruikers binnen de EU, Zwitserland, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein.