Witold Kepinski - 16 augustus 2023

Plan van aanpak voor een paramedische dataregistratie

De partijen van het Bestuurlijk Akkoord Paramedische Zorg (2019-2022) hebben gezamenlijk een doelstelling gevormd om toe te werken naar een paramedische dataverzameling.

Plan van aanpak voor een paramedische dataregistratie image

Belangrijk daarbij is gebruik maken van de aanwezige kennis en ervaring met data verzamelen en registratiesystemen. Om tot een (gezamenlijke) paramedische dataverzameling te

komen is er een kwartiermaker aangesteld. De kwartiermaker (BeBright i.s.m. experts van Equalis) heeft onderzoek gedaan naar de behoeftes en benodigdheden van deze

dataverzameling om een plan van aanpak op te stellen. Door middel van interviews en twee co-creatiesessies zijn de belangrijkste behoeftes met elkaar besproken en bleek dat er

op kennisniveau verschillende fases van ontwikkeling aanwezig waren bij de partijen waar rekening mee gehouden moet worden.

In het traject bleek op meerdere momenten een zeer sterke behoefte aan het concretiseren van de eerste stap. Om die reden is de huidige situatie en de behoeften van de

paramedici en stakeholders centraal gesteld. Het resultaat is dit Plan van Aanpak voor het vervolgtraject om de doelstelling van het Bestuurlijk Akkoord Paramedische Zorg te behalen.

Het advies kan als volgt worden samengevat (conclusies en aanbevelingen):

• Het uiteindelijk doel – de stip op de horizon, is een gezamenlijke dataverzameling paramedie, met als doelstelling passende zorg. Deze verzameling voorziet in de informatie

behoeften van alle partijen (interne verbeterinformatie voor de deelnemende zorginstellingen; publieke informatie die de patiënt helpt bij het kiezen van zorg; zorginkoop informatie voor zorgverzekeraars; onderzoeksinformatie voor de (wetenschappelijke) beroepsverenigingen; toezichtinformatie voor de overheid zoals de Inspectie voor de Gezondheidszorg)

• Omdat er op dit moment paramedie breed nog weinig ervaring is, het vertrouwen in elkaar bij betrokken partijen moet groeien, en het moeilijk is alle toekomstige consequenties van keuzes te overzien is het advies om het realiseren van dit doel op te delen in stappen, en dat de ontwikkeling op een Agile manier worden aangepakt.

• Door kleine en concrete (eerste) stappen te zetten groeit de ervaring en het vertrouwen van zorgaanbieders onderling en tussen alle betrokken partijen en kunnen er steeds beter overwogen keuzes worden gemaakt.

• Verschillende mogelijke stappen zijn beschreven in dit Plan van Aanpak, daarin zijn keuzes mogelijk. Partijen zijn vrij om deze keuzes te maken. Zij hoeven hierbij niet bang te zijn dat keuzes die nu gemaakt worden, de ontwikkelmogelijkheden beperken in de toekomst (dit risico lijkt verwaarloosbaar).

• Een goede eerste stap zou zijn het opzetten van een gezamenlijke organisatie die werkt voor alle beroepsverenigingen en de schaarse kennis en kunde bundelt. Dit Shared Service Center heeft een aantal concrete eerste taken:

• Alle beroepsverenigingen starten met het verzamelen van data voor leren en verbeteren (eerste doel) ;

• Beroepsbeoefenaren worden ondersteund in het aansluiten bij een dataverzameling door middel van scholing en enthousiasmering;

• Monitoren voortgang beroepsverenigingen en bewaken lange termijn doelstellingen

Lees meer details hier.

DIC Awards BW tm 21-10-2024 Dutch IT Security Day BW tm 15-10-2024
Dutch IT Security Day BN tm 15-10-2024