DNB neemt afscheid van Centric en kiest voor TCS en Capgemini
De Nederlandsche Bank (DNB) sluit overeenkomsten voor een vierjarige samenwerking met de IT-dienstverleners TCS en Capgemini. Vanaf 2024 gaan deze bedrijven DNB ondersteunen om de digitale ambitie van de centrale bank in een hogere versnelling te realiseren. TCS wordt verantwoordelijk voor de servicedesk, terwijl Capgemini het beheer van de datacentra op zich neemt. Met de komst van deze twee leveranciers neemt DNB afscheid van Centric.
TCS en Capgemini zijn uit vier leveranciers, die eerder waren geselecteerd in de aanbestedingstrajecten van ruim een jaar, als beste partijen gekozen om de IT-dienstverlening van DNB te mogen verzorgen. In de strenge beoordeling op vooraf bepaalde criteria, scoorden TCS en Capgemini de hoogste prijs/kwaliteitverhouding. TCS en Capgemini zijn bekende IT-dienstverleners en zijn respectievelijk sinds 1992 en 1968 actief in Nederland. DNB is ervan overtuigd dat zij door het intensieve aanbestedingstraject de beste aanbiedingen heeft gekregen voor een goede, lange nieuwe relatie met de twee leveranciers.
Servicedesk en datacenters
De samenwerking heeft betrekking op twee deelgebieden, namelijk de dienstverlening voor de servicedesk en het datacenter. TCS zorgt voor een volledig uitgeruste servicedesk op locatie, telefonisch en online. Zij zetten in op meer selfservice waarbij er ruimte blijft voor persoonlijk contact. Capgemini zorgt voor een goed en veilig beheer van de datacentra.
“Voor DNB staan veiligheid, robuustheid en betrouwbaarheid voorop”, aldus Arjen de Graaf, CIO bij DNB. “De wereld verandert in toenemende mate: de hoeveelheid data groeit explosief en digitale ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op. We moeten ons dan ook blijven ontwikkelen en vernieuwen door veilige en robuuste digitalisering. Ik ben verheugd dat TCS en Capgemini, als solide partijen met een bewezen trackrecord, hier samen met ons de schouders onder gaan zetten. Met hen kan DNB zich onverminderd inzetten voor een stabiel financieel stelsel."
'Servicedesk-diensten optimaliseren'
“We zijn verheugd om samen met DNB de servicedesk-diensten te optimaliseren. Met onze digitale expertise en onze wereldwijde - maar ook lokale - ervaring en capaciteiten, zullen we processen digitaliseren en automatiseren en met behulp van self-service toegankelijk maken voor de medewerkers van DNB. Dit sluit niet alleen aan bij het digitaliseringsbeleid van DNB maar zorgt vooral dat de gebruikerservaring verbetert en de effectiviteit van de medewerkers toeneemt", zegt Josu Devasia, Country Head, TCS Nederland.
“We zijn blij dat DNB na een zorgvuldig aanbestedingsproces Capgemini heeft geselecteerd om het bedrijf te ondersteunen bij het realiseren van zijn digitale strategie", zegt Pierre-Olivier Bouée, hoofd Financial Services voor Continentaal Europa bij Capgemini. "Capgemini zal DNB als betrouwbare dienstverlener en daadkrachtige partner ondersteunen in het optimaliseren van het on-premises datacenterlandschap, het versterken van de volwassenheid van de datacenter dienstverlening en het borgen van continuïteit gedurende de transitie naar de cloud”.
Afscheid Centric
TCS en Capgemini beginnen op 1 oktober 2023 bij DNB. Na een periode van overdracht neemt DNB in de loop van het eerste kwartaal van 2024 definitief afscheid van Centric en gaat de volledige dienstverlening over naar de nieuwe partners.