Witold Kepinski - 28 augustus 2023

Google laat bedrijven sociale media links toevoegen aan hun profielen

Google staat nu toe dat bedrijven rechtstreeks sociale media profiel links toevoegen aan hun Google Bedrijfsprofielen, waardoor ondernemingen hun zichtbaarheid kunnen verbeteren over Google producten.

Google laat bedrijven sociale media links toevoegen aan hun profielen image

Nieuwe functie Google My Business
Google heeft nu de mogelijkheid voor bedrijven om sociale media profiel links toe te voegen aan hun Google My Business profielen. Bedrijven kunnen één link per social media platform toevoegen. Dit helpt kleine bedrijven zichtbaarder te zijn met de verschillende producten van Google. Glorypublisher, een platform voor linkbuilding, deelt hierover haar standpunt.

Wat is Google My Business?

Google My Business is een gratis tool van Google waarmee bedrijven hun online aanwezigheid kunnen beheren op de zoekmachine van en op Google Maps. Met Google My Business kunnen bedrijven hun bedrijfsinformatie updaten, reviews ontvangen en beheren, foto's toevoegen en inzicht krijgen in hoe mensen hun bedrijf online vinden.

Sociale media links toe te voegen aan profielen

Google heeft de mogelijkheid geïntroduceerd voor bedrijven om direct sociale media profiel links toe te voegen aan hun Google Bedrijfsprofiel.

Deze nieuwe optie stelt bedrijven in de mogelijkheid om hun aanwezigheid op sociale media te tonen naast andere informatie die staat in Google Zoeken en Google Maps.

Door sociale media links toegankelijk te maken op hun Google Bedrijfsprofiel, kunnen bedrijven klanten meer manieren bieden om contact op te nemen, informatie te verkrijgen en problemen op te lossen voor klanten.

Zo besefte Google dat steeds meer actuele updates van een onderneming eerder op de social media van een onderneming staan dan op de website van een onderneming. Daarom kiest Google ervoor om sociale links toe te voegen aan het Google My Business profiel om gebruikers de beste ervaring te kunnen bieden.

Uitrol van deze functie

Een nieuwe ondersteuningspagina van Google legt uit dat bedrijven nu controle hebben over welke sociale media links worden weergegeven op hun Google Bedrijfsprofiel. Voorheen werden soms al socialmediaprofielen weergeven, maar hadden bedrijven hier geen invloed op welke dit waren omdat dit geautomatiseerd werd gedaan (en vaak alleen bij hele grote bedrijven).

Tegenwoordig kunnen bedrijven makkelijk in hun account de social media links toevoegen die ze zelf willen. Bedrijven kunnen één link per sociaal media platform toevoegen aan hun Bedrijfsprofiel. De ondersteunde social media platforms zijn Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, TikTok, X (voormalig Twitter) en YouTube.

Deze functie wordt geleidelijk uitgerold en is beschikbaar in specifieke regio's, dus het zal niet direct voor iedereen beschikbaar zijn.


Hoe de nieuwe functie te gebruiken

Om een sociale media link toe te voegen aan een Google Bedrijfsprofiel, moeten bedrijven toegang krijgen tot hun profiel, klikken op 'Profiel bewerken,' dan 'Bedrijfsinformatie,' en tot slot 'Contact.'

Onder 'Sociale profielen' kunnen ze het sociale media platform selecteren waarmee ze willen linken en het webadres invoeren.

Het bewerken of verwijderen van de link volgt een vergelijkbaar proces.

Om een link te bewerken, moeten bedrijven het webadresveld updaten voor de aangewezen sociale media link. Om een link te verwijderen, klikken ze op het 'Prullenbak'-pictogram naast het sociale media profiel dat moet worden verwijderd.

Af en toe voegt Google ook automatisch sociale media links toe die in aanmerking komen voor een bedrijfsprofiel. Om deze automatisch toegevoegde links aan te passen, kunnen bedrijven een nieuwe link toevoegen voor hetzelfde sociale media platform door dezelfde stappen te volgen.


Wat dit betekent voor bedrijven

De mogelijkheid om sociale media links toe te voegen biedt nog een manier voor lokale ondernemers om hun aanwezigheid te optimaliseren voor Google Mijn Bedrijf.

Tegenwoordig verwachten consumenten sociale media account te vinden naast de standaard informatie zoals een website en een telefoonnummer. Doordat er ook social media accounts beschikbaar zijn in het Google My Business profiel is het contact opnemen en het vinden van updates over het bedrijf makkelijker voor de klanten.

Door deze update wordt het Google My Business toegankelijker voor meer mensen doordat het weer nieuwe mogelijkheden biedt waar mensen tegenwoordig behoefte aan hebben.

Bedrijven mogen maar 1 social media link per platform gebruiken in hun Google My Business profiel om het overzichtelijk te houden.

Helaas voegt Google geen prestatiegegevens zoals klikpercentages biedt voor deze sociale media links.


Wat zijn mogelijk gevolgen voor SEO?

Volgens Emiel, eigenaar van Glorypublisher zat dit er al een lange tijd aan te komen dat Google dit ging doen. Steeds meer mensen gebruikte socialmediakanalen als zoekmachine in plaats van Google. Door deze social media kanalen te integreren in het Google My Business profiel probeert Google waarschijnlijk meer zoekers weer naar Google te krijgen.

Omdat social media steeds belangrijker wordt voor bedrijven is het ook waarschijnlijk dat Google steeds meer de autoriteit van een bedrijf gaat beoordelen op hoe actief ze zijn op social media. Als een onderneming actief is op social media zal dit waarschijnlijk in de toekomst een positieve impact hebben op de SEO, omdat dit een signaal geeft dat het een betrouwbaar bedrijf is.


Over Glorypublisher
Glorypublisher een een platform waar mensen links en artikelplaatsingen op kunnen kopen en waar mensen links en artikelplaatsingen kunnen aanbieden. Omdat dit veelal gaat over SEO hebben wij als platform er alles aan gedaan om het beoordelen van een website op het gebied van SEO zo makkelijk mogelijk te maken.

Outpost24 17/12/2024 t/m 31/12/2024 BN + BW