TikTok voert wijzigingen door met oog op DSA
TikTok meldt diverse veranderingen te hebben doorgevoerd om vanaf vandaag aan de Europese Digital Services Act (DSA) te voldoen. Het gaat onder meer om de introductie van nieuwe processen en functies die meer transparantie moeten geven over reclame, het modereren van content en aanbevelingssystemen. Daarnaast is een nieuwe compliance-functie ontwikkeld die compliance met de DSA moet waarborgen.
Het social media-platform meldt dat de afgelopen 12 maanden meer dan 1.000 mensen uit verschillende teams binnen haar organisatie aan de implementatie van de DSA hebben gewerkt.
Een belangrijke doelstelling van de DSA is om gebruikers van digitale diensten meer inzicht te geven in het werk wat platforms doen om hun veiligheid te garanderen, en extra handvatten – en uiteindelijk meer keuze – te geven met betrekking tot hun eigen ervaring van het platform. TikTok speelt hierop in met de Europese Online Veiligheidshub. Deze nieuwe hub wordt beschikbaar in 23 verschillende Europese talen en geeft gebruikers meer informatie over hoe het platform voldoet aan de DSA en wat dit voor hun TikTok-ervaring betekent.
Enkele doorgevoerde veranderingen zijn:
- Illegale content rapporteren: met deze extra meldingsoptie kunnen gebruikers content melden (inclusief advertenties) waarvan zij denken dat deze illegaal is in Europa. Alle gerapporteerde content wordt getoetst aan de hand van onze community- en advertentierichtlijnen en wereldwijd verwijderd als blijkt dat deze in strijd is met ons beleid. Als dat niet het geval is, beoordeelt een team van moderatoren en juridische specialisten of de inhoud in strijd is met de lokale wetgeving en wordt toegang tot die content in het desbetreffende land beperkt. Zowel de persoon die de inhoud heeft geplaatst als de degene die de inhoud heeft gerapporteerd, wordt op de hoogte gesteld van de beslissing en de reden hiervoor, met de mogelijkheid om in beroep te gaan als ze het er niet mee eens zijn.
- For You: Europese gebruikers van TikTok kunnen voortaan personalisatie uitschakelen. Zo bevelen de For You - en LIVE-feeds zowel lokaal relevante als wereldwijd 'populaire' video's aan, in plaats van content op basis van persoonlijke interesses. Ook krijgen gebruikers bij niet-gepersonaliseerd zoeken video’s te zien die bestaan uit content die populair is in hun regio en in de taal van hun voorkeur. De feeds 'Volgend' en 'Vrienden' van gebruikers tonen voortaan creators die worden gevolgd in chronologische volgorde. Deze functie komt boven op de bestaande aanpassingsopties, zoals de 'vernieuwen'-optie, waarmee een nieuwe reeks populaire video's wordt weergegeven alsof de gebruiker zich net heeft aangemeld bij TikTok. Met de 'Waarom deze video'-optie, kunnen gebruikers controleren waarom zij een bepaalde video in hun feed zien.
- Commerciële contentbibliotheek: deze doorzoekbare database geeft meer informatie over betaalde advertenties op TikTok en 'metadata' - zoals het advertentiemateriaal, de dagen waarop de advertentie liep en de belangrijkste parameters die werden gebruikt voor targeting.
- Onderzoeks-API: begin augustus zijn aanvragen geopend voor Europese academici die het platform willen onderzoeken, met als doel om transparanter te zijn over de content op TikTok.
- Commerciële content labelen: om het voor TikTok-community duidelijker te maken welke inhoud commercieel is, biedt het platform nu een breder scala aan labels die individuen en bedrijven aan hun content kunnen hangen. De labelopties omvatten: "advertentie/gesponsord" (inhoud betaald door adverteerders); "betaald partnerschap" (een commerciële samenwerking tussen een persoon en een merk); of "promotionele inhoud" (organische inhoud door een persoon/bedrijf die wordt gebruikt om hun eigen merk, product of dienst te promoten)
- Beperking van gepersonaliseerde advertenties voor minderjarigen: vanaf juli zien Europese gebruikers tussen de 13 en 17 jaar geen gepersonaliseerde advertenties meer op basis van hun activiteiten binnen of buiten TikTok.
Ook kondigt TikTok aan binnenkort haar eerste transparantierapport te publiceren, met daarin een overzicht van het aantal maandelijks actieve gebruikers in elke Europees land en meer inzicht in haar inspanningen om content te modereren.