Anne van den Berg - 28 september 2023

Diversiteit belangrijk onderdeel digitale transformatie Heineken

Heineken timmert aan de weg om en meer verbonden en duurzamere brouwer te zijn en zo een betere wereld te creëren - ook als het om IT gaat. Klinkt mooi, maar wat betekent dat in de praktijk? Het is allereerst belangrijk om te begrijpen dat het bevorderen van diversiteit niet zomaar een project is binnen Heineken, vertelt Akpana Ahukannah, Global HR Manager D&T. “Het is een evergreen strategie die onderdeel is van de transformatie die Heineken nastreeft. Diversity, Equity & Inclusion (DEI) hoort daar absoluut bij.”

Diversiteit belangrijk onderdeel digitale transformatie Heineken image

Diversiteit is overigens niet beperkt tot vrouwen in IT, maar draait om gender, cultuur en leiderschapsstijlen. “Maar als we specifiek kijken naar gender, dan hebben we de doelstelling om tegen 2040 veertig procent van de leiderschapsrollen door vrouwen in te vullen", aldus Ahukannah in een recent interview met Dutch IT Leaders. "We zijn in 2020 met deze reis begonnen en momenteel zitten we op 23 procent. Overigens is dat in Digital and Technology hoger, namelijk 27 procent.”

Twee uitdagingen

Om meer vrouwen in leiderschapsrollen te krijgen, ziet Maja Schreiner, Director D&T for the Africa and Middle East region bij Heineken, twee uitdagingen. "Ten eerste is het de opvolging. Het is belangrijk dat we talent behouden en niet alleen groeien in het aantal vrouwen dat nú in een leiderschapsrol zit, maar ook investeren in talent. We moeten nadenken over hoe we rekruteren, hoe we vrouwen betrekken en programma’s aanbieden.”

Ten tweede is het percentage vrouwen in leiderschapsposities niet in elk land gelijk. Schreiner: “Die 23 procent is een gemiddelde. In sommige regio’s is het 35 procent en in andere 0. Mijn regio bijvoorbeeld is over het algemeen een gebied dat door mannen wordt gedomineerd. Daarom is het belangrijk dat we vrouwen in deze gemeenschappen eenvoudig toegang geven onze organisatie en ze de ruimte geven om te bouwen aan hun carrière.”

Verandering in cultuur en mindset

De verandering die Heineken in gang wil zetten is breder dan het aantrekken van vrouwen en breder dan Heineken alleen, vertelt Gabriela Cadenas, Director D&T for the Americas region bij Heineken. “Het gaat niet alleen over het invullen van rollen. Het gaat om een verandering in cultuur en mindset. Dat gaat ook verder dan onze organisatie. Vrouwen hebben in sommige regio’s niet eens toegang tot onderwijs. Daarin kunnen we ook een rol spelen.”

“Om vervolgens te groeien als organisatie denken we na hoe we talent kunnen voeden en behouden. Dat betekent dat we ook moeten nadenken over hoe we vrouwen ondersteunen als ze moeder worden en hoe ze een netwerk kunnen creëren om een carrière op te bouwen. Eigenlijk draait het aantrekken en behouden van talent om het creëren van cultureel thuis, veilig en ondersteund voelen”, aldus Cadenas.

Het artikel over de aanpak van Heinekens digitale transformatie gemist? Lees het hier terug. Of lees het begin oktober in het eerste magazine van Dutch IT Leaders.

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW