Zoom zet in op AI
Zoom introduceert Zoom Docs. Deze nieuwe AI-gedreven, flexibele en modulaire workspace is geïntegreerd met het Zoom-platform en externe apps. Profesionals kunnen met Zoom Docs (samen)werken en projecten managen zonder het overzicht te verliezen.
De workspace biedt mogelijkheden die je in traditionele tekstverwerkers aantreft, maar ook drag-and-drop blokken voor tabellen, grafieken en afbeeldingen en features om hele wiki’s mee op te zetten. Zoom Docs is gebouwd met AI als uitgangspunt. Gebruikers kunnen onder meer hun werk kickstarten met behulp van AI door documenten te vullen met content uit Zoom Meetings, content laten aanmaken door Zoom AI Companion of documenten samenvatten en doorzoeken.
"Onze manier van werken blijft transformeren en nieuwe uitdagingen komen en gaan. Maar één ding blijft hetzelfde: tools voor effectieve samenwerking en communicatie zijn cruciaal voor zakelijk succes", zegt Eric S. Yuan, oprichter en CEO van Zoom. "We richten ons altijd op het maken van verantwoorde keuzes om het succes van onze klanten te bevorderen. Daarbij begrijpen we heel goed dat leiders iedere dag weer worden geconfronteerd met nieuwe obstakels, zoals hoe om te gaan met hybride werk, het verbeteren van de betrokkenheid en samenwerking tussen klanten en medewerkers, de vraag hoe je AI inzet om je mensen te versterken of het terugdringen van complexiteit in IT. Onze nieuwe innovaties bevorderen onze visie van een platform dat onbeperkte menselijke verbinding mogelijk maakt om echte zakelijke problemen op te lossen."
Naar verwachting is Zoom Docs in 2024 algemeen beschikbaar.
Brainstormen met Zoom AI Companion
De onlangs aangekondigde digitale assistent Zoom AI Companion maakt nu zijn debuut in Zoom Whiteboard. Ook is de mogelijkheid om Meetings en Team Chats samen te vatten beschikbaar voor Zoom-klanten in het hoger onderwijs en de gezondheidszorg. AI Companion is inbegrepen zonder extra kosten voor betaalde gebruikers op in aanmerking komende accounts.
In andere Zoom-tools praat AI Companion deelnemers in realtime bij over lopende vergaderingen, vat het lange chatgesprekken samen, helpt het e-mails in Zoom Mail op te stellen en meer. De AI Companion kan nu ook helpen bij brainstorming op een digitaal whiteboard en ideeën helpen categoriseren, zodat teams sneller kunnen overstappen van idee naar uitvoering.
Meer informatie over AI Companion is hier beschikbaar.
Flexibele samenwerking op een modern platform
Zoom kondigt daarnaast ook andere wijzigingen aan aan zijn platform. Enkele voorbeelden:
- Werknemersbetrokkenheid: Workvivo, een oplossing die betrokkenheid en communicatie in hybride teams stimuleert, werd eerder dit jaar overgenomen door Zoom. Binnenkort kunnen Workvivo-gebruikers rechtstreeks vanuit Zooms desktopapplicatie toegang krijgen tot Workvivo.
- Hybride werk:
- Workspace Reservation kan je al werkplekken aanbevelen, zodat je dicht bij de collega’s zit waar je het nauwst mee samenwerkt. Volgend jaar komt daar een navigatiefunctie bij. Hiermee krijgen gebruikers een routekaart naar de gereserveerde kantoorwerkplek en kunnen ze de route in hun mobiele app bekijken wanneer ze op een onbekende kantoorlocatie hun weg moeten vinden.
- Huddles zijn virtuele co-werkruimtes die medewerkers uit kantoor-, hybride- en externe teams samenbrengen. Nu biedt Zoom aanwezigheidsindicatoren en locatie-informatie met My Office View. Zo weten gebruikers op welke locatie hun collega's werken. My Office View in Huddles wordt naar verwachting in 2024 beschikbaar. - Samenwerking: Zoom ondersteunt het voorbereiden van vergaderingen met diensten zoals Calendar, Mail, Team Chat en onlangs met Zoom Scheduler. Dankzij nieuwe functies in Zoom Scheduler kunnen gebruikers nu ook eenmalige agendalinks delen om de controle over hun agenda te behouden en aangepaste logo's toevoegen aan hun boekingspagina voor een consistente merkervaring. Ook kunnen zij ondersteuning voor meerdere accounts toevoegen, zodat gebruikers de beschikbaarheid kunnen controleren voor meerdere accounts, zoals hun werk- en persoonlijke agenda's.
Binnenkort kunnen gebruikers iedere meeting host hun eigen beschikbaarheid toewijzen, zodat deze hun agenda's niet hoeven te blokkeren voor verschillende teams of regio's. Daarnaast kan ook ondersteunend personeel, zoals persoonlijke assistenten, afspraken voor anderen inregelen. Ook wordt Salesforce geïntegreerd met Scheduler, zodat vergaderingsgegevens van Zoom Scheduler automatisch in Salesforce worden verwerkt.
Meer informatie over de nieuwe functies in Zoom Meetings, Zoom Rooms en andere Zoom One-diensten is hier beschikbaar.
Sterkere klantrelaties
De AI-gestuurde customer experience (CX)-oplossingen van Zoom helpen klantgerichte teams bij het ondersteunen en binden van klanten, ongeacht de locatie waar zij werken. Zoom helpt teams bij het versterken van hun klantrelaties:
Voor supportmedewerkers en -managers:
- De AI Expert Assist zet generatieve AI in om supportteams in realtime te helpen om hun workflows efficiënter te maken.
- Voor medewerkers maakt het gebruik van natuurlijke gesprekstaal om in realtime contextuele acties te definiëren en automatisch nuttige klant- en kennisbankinformatie op te zoeken. Beschikbaar in Q4 dit jaar.
- Voor managers biedt het concrete suggesties om hen te helpen de kosten van handmatige taken terug te dringen en gemiste verbeterkansen te voorkomen. Beschikbaar in Q1 volgend jaar.
- Zoom Virtual Agent en Zoom Contact Center worden in de komende maanden geïntegreerd met WhatsApp en Messenger, zodat klanten kunnen communiceren via de kanalen die ze zelf het liefst gebruiken.
Eventmanagers:
- Eventmanagers krijgen betere ondersteuning vóór en tijdens evenementen met behulp van generatieve AI in Zoom Events, waarmee ze onder meer e-mailuitnodigingen kunnen opstellen.
Klik hier voor meer informatie over deze en andere innovaties van Zoom die klantrelaties versterken. Ook kan je live meekijken met Zoomtopia, dat onder meer mogelijkheden biedt om te netwerken, samen te werken en te leren. Je kunt hier op 3 en 4 oktober live meekijken met Zoomtopia. Ook de EMEA-editie van Zoomtopia is live te volgen op 4 en 5 oktober. Je kunt je hier inschrijven.