Witold Kepinski - 07 oktober 2023

MaaS-app umob haalt 6 miljoen euro op

MaaS-platform umob, dat het gebruik van deelmobiliteit, taxi en openbaar vervoer volledig integreert in één app, heeft €6 miljoen aan investeringsgeld opgehaald. Daarmee kan het de volgende stap zetten om andere mobiliteitsvormen dan een eigen voertuig onder een breder publiek zowel aantrekkelijker als toegankelijker te maken. Dat begint bij het ondersteunen van gemeenten met het coördineren en verhogen van de acceptatie van onder meer deelvervoer. umob verwacht hierin een sleutelpositie te verkrijgen tussen gemeenten, aanbieders en bedrijven.

MaaS-app umob haalt 6 miljoen euro op image

Een Mobility-as-a-Service (MaaS)-platform stelt de reiziger centraal en brengt alle reisopties samen in één app. Met alleen een account voor de MaaS-app kan dus met alle aanbieders worden gereisd en tegen hetzelfde tarief als bij de aanbieder. Het Nederlandse umob, dat in augustus zijn app heeft geïntroduceerd, maakt bekend een investering van €6 miljoen te hebben opgehaald bij verschillende investeerders. De nieuwe investering volgt na een eerdere investering van €2 miljoen die in 2022 is opgehaald bij de start van het platform en is bedoeld om niet alleen meer aanbieders aan te sluiten, maar ook snel internationaal op te schalen.

200.000 voertuigen
Dankzij volledige integratie kunnen gebruikers van umob via één app hun reis plannen, boeken en afrekenen, zonder de afzonderlijke apps van aanbieders te raadplegen. Naast het ov en de taxi, brengt de MaaS-app ook al het deelvervoer met volledige integratie samen. Hoewel het aantal aanbieders van deelmobiliteit de afgelopen jaren sterk is toegenomen, omvat het nog steeds maar een klein percentage van het vervoer in Nederland.

Raymon Pouwels, medeoprichter umob, legt uit: “Om van deelmobiliteit een goed alternatief te maken voor eigen vervoer - vaak vervuilend, de oorzaak van steeds langer wordende files en een overvloed aan gevulde parkeerplaatsen - moet er altijd binnen drie minuten lopen een voertuig tot je beschikking zijn. Door factoren zoals regelgeving lukt dit een aanbieder niet zelf. Een MaaS-app maakt hier het verschil: met alle aanbieders in één app heb je ruim 200.000 voertuigen tot je beschikking en altijd een vervoersoptie op loopafstand.”

Gezamenlijk met gemeentes oplossingen vinden
Naast de doelstelling om een volledig en toegankelijk platform voor mobiliteit te bieden, wil umob gemeentes gaan helpen met het verbeteren van de integratie van deelmobiliteit. Daarvoor kijkt het onder meer naar de beste locaties voor mobiliteitshubs, bemiddeling tussen aanbieders en uitwisseling van data. Door middel van samenwerking wil umob de acceptatie van deelmobiliteit vergroten.

Bibi Jorissen, medeoprichter umob, zegt: “Het bieden van een groot en divers aanbod is slechts één aspect dat belangrijk is voor het succes van deelvervoer. Praktische elementen, zoals parkeerplaatsen, hotspots en overlast zijn minstens zo belangrijk zijn. Met de data en kennis die wij rond alle vervoerders en reisbewegingen verzamelen, uiteraard geanonimiseerd, zijn wij de spin in het web voor gemeenten, aanbieders en bedrijven. Samen moeten we ervoor zorgen dat we op de juiste manier het vervoer van de toekomst vormgeven”.

Aanbod in Europa
De uitbreiding van umob blijft niet alleen beperkt tot Nederland. Met de investering wil het MaaS-platform de service snel uit gaan breiden in Europa. Pouwels vervolgt: “We investeren in het aansluiten van alle mobiliteitsaanbieders op ons platform, waarvan er veel internationaal actief zijn. Ons platform is dan ook voorbereid om onze service internationaal aan te gaan bieden en voor toeristen zijn we makkelijk te vinden en te gebruiken. Onze ambitie is om op korte termijn uit te breiden naar twee nieuwe landen, beginnend met België volgend jaar. Binnen drie jaar willen we in zes verschillende landen actief zijn met volledige dekking.”

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW