Canalys: EV's goed voor 16% van wereldwijde markt voor lichte voertuigen
De wereldwijde verkoop van elektrische voertuigen (EV’s) is met 49% gestegen tot 6,2 miljoen stuks in de eerste helft van 2023. EV’s vormen 16% van de mondiale markt voor lichte voertuigen, wat een aanzienlijke stijging betekent van 12,4% ten opzichte van de eerste helft van 2022.

Dit blijkt uit cijfers van marktonderzoekers Canalys. De eerste helft van 2023 kende een sterke groei op de EV-markt, als gevolg van de toenemende populariteit van EV’s. Het vasteland van China was veruit de grootste EV-markt, met 55% van de wereldwijde EV-verkopen in de eerste helft van 2023, in totaal 3,4 miljoen exemplaren. Dit vertegenwoordigt 31% van alle verzendingen van lichte voertuigen in de regio, vergeleken met 15% in het volledige jaar 2021.
Ontwrichting, onzekerheid en een prijzenoorlog
“Het groeipercentage van China in de eerste helft van 2023 bedroeg 43%, een opmerkelijke daling ten opzichte van de buitengewone 118% in de eerste helft van 2022. Het einde van het EV-steunprogramma op het vasteland van China veroorzaakte ontwrichting, onzekerheid en een prijzenoorlog”, zegt Jason Low, hoofdanalist bij Canalys. “Hoewel er in China een enorme keuze aan elektrische voertuigen beschikbaar is, heeft geen enkel model een marktaandeel van meer dan 10%. BYD is het leidende EV-merk in China, maar de door Tesla geleide prijzenoorlog was een uitdaging voor kleinere merken.”

Vergeleken met de overzeese markten is de Chinese markt nog altijd druk en zeer competitief. De markt staat op de rand van consolidatie en herschikking. “Prijzenoorlogen hebben ervoor gezorgd dat steeds meer autofabrikanten zich op kostenreductie hebben gefocust, maar overmatige nadruk op kostenreductie kan leiden tot verminderde investeringen in nieuwe technologie. Met elektrificatie en slimme technologieën zijn auto’s overgegaan van volwassen industriële producten naar voortdurend iteratieve technologische producten. Als gevolg hiervan moeten autofabrikanten snel hun software- en hardwaremogelijkheden verbeteren, intelligente ecosystemen met betrekking tot auto's opzetten en nieuwe merkculturen en autoconcepten cultiveren", voegt Low toe.
Europa is de op een na grootste EV-markt, met een aandeel van 24% en 1,5 miljoen verkochte exemplaren. In Europa kent de adoptie van elektrische voertuigen een jaar-op-jaar groei van 34%, een aanzienlijke sprong ten opzichte van de bescheiden 9% die in de eerste helft van 2022 werd opgetekend. “Er is een goede vraag naar elektrische voertuigen in Europa. Het verlichten van de problemen in de toeleveringsketen en hogere verzendingen hebben de groei gestimuleerd. EV’s zijn nu goed voor meer dan 19% van alle verkochte voertuigen in de regio”, aldus Canalys-analist Ashwin Amberkar. “Terwijl Tesla op overtuigende wijze de Europese EV-markt leidt, hebben verschillende Chinese EV-merken zich in Europa gewaagd, wat gemengde resultaten opleverde. Het is vermeldenswaard dat de adoptie van elektrische voertuigen nog steeds voor uitdagingen staat op de grote Europese markten, waaronder Italië en Spanje.”

“Ter vergelijking: de VS lopen nog steeds achter op het gebied van de wereldwijde verkoop van elektrische voertuigen met slechts 13% marktaandeel, maar vertonen positieve tekenen van groei, met een totaal van 815.000 eenheden. Deze sterke stijging heeft ervoor gezorgd dat de VS een van de snelst groeiende EV-markten ter wereld is geworden, waarbij elektrische auto’s 97% op jaarbasis bijdragen aan de groei ten opzichte van 62% in de eerste helft van 2022. De implementatie van nieuwe EV-subsidies in de VS heeft wisselende gevolgen gehad voor verschillende OEM's op de markt. Terwijl Tesla in 2023 een dominante kracht blijft op de Amerikaanse EV-markt, is er een toenemende vraag naar een breder scala aan EV-opties om tegemoet te komen aan de groeiende belangstelling van consumenten voor elektrische voertuigen.”
Nu de wereld zich richting duurzaamheid beweegt, maakt de EV-markt in de tweede helft van het jaar een aanzienlijke groei door. Canalys schat dat elektrische voertuigen in 2023 18% van de totale markt gaan uitmaken, met een wereldwijde verkoop van meer dan 14 miljoen exemplaren. Dit komt neer op een stijging van 39% ten opzichte van 2022.

Tesla leidt de wereldwijde BEV-markt met een hoge EV-penetratie. Het groeide met 65% op jaarbasis en verkocht in de eerste helft van 2023 ruim 935.000 elektrische voertuigen, vergeleken met 565.000 exemplaren in de eerste helft van 2022. Het bedrijf staat consequent in de top drie in belangrijke regio’s, met marktaandelen van dubbele cijfers. Model Y blijft de toppositie behouden met een marktaandeel van ruim 13%. Dit wordt gevolgd door Model 3 dat zijn volumes in de eerste helft van 2023 terugwint met 7%. Model X en Model S vertegenwoordigen echter wereldwijd een aandeel van minder dan 1%.
BYD verkocht in de eerste helft van 2023 wereldwijd ruim 1,3 miljoen BEV’s en PHEV’s, een stijging van 104% en een verdubbeling van de omzet op jaarbasis. De best verkopende modellen van BYD, Yuan PLUS, Dolphin en Song Pro, zijn samen goed voor 9% van de wereldwijde EV-verkoop. Naast opvallende prestaties in China behaalden ook de opkomende markten in de Azië-Pacific, het Midden-Oosten en Afrika goede resultaten.
Regionale spelers
Daarnaast zijn er enkele regionale spelers in het buitenland. Tata Motors in India registreerde bijvoorbeeld verzendingen van meer dan 30.000 eenheden in de eerste helft van 2023 en is daarmee toonaangevend op de Indiase markt. Canalys voorspelt dat de Indiase auto-industrie in de tweede helft van dit decennium een grote sprong maakt op de markt voor elektrische voertuigen (EV), nu een aantal autofabrikanten hun mobiliteitsstrategieën afstemmen op de doelstelling van de overheid dat elektrische voertuigen 30% van alle auto’s zullen uitmaken die tegen 2030 worden verkocht.
MG staat op de tweede plaats in Zuidoost-Azië en behoort tot de top drie in verschillende landen, waaronder Australië (derde plaats), India (tweede plaats) en het Verenigd Koninkrijk (eerste plaats). Hyundai staat op de derde plaats in de regio Noord-Amerika (tweede in Canada en derde in de Verenigde Staten) en is sterk aanwezig in zijn thuisland Zuid-Korea.