Wouter Hoeffnagel - 10 november 2023

Strengere EU-regels voor meer transparantie rondom politieke advertenties

Het Europees Parlement en de Europese Raad hebben deze week een voorlopig akkoord bereikt over strengere regelgeving omtrent politieke advertenties in EU-lidstaten. De advertenties moeten in het vervolg van een duidelijk label worden voorzien. Ook moet inzichtelijker worden wie advertenties financiert.

Strengere EU-regels voor meer transparantie rondom politieke advertenties image

De nieuwe regels moeten de transparantie omtrent online politieke advertenties in de EU vergroten. Zo moet er een database komen waarin alle politieke advertenties worden opgeslagen, en voor een periode van zeven jaar geraadpleegd kunnen worden. Deze database moet binnen 24 maanden na inwerkingtreding van de wetgeving zijn opgezet.

Daarnaast mogen niet-EU-lidstaten drie maanden vooraf aan verkiezingen of een referendum in een EU-lidstaat geen politieke advertenties meer plaatsen. Deze maatregel is bedoeld om inmenging vanuit het buitenland tegen te gaan.

Microtargeting

Ook zijn er afspraken gemaakt over microtargeting, waarbij een zeer specifieke groep gebruikers op basis van hun profiel gericht advertenties voorgeschoteld krijgen. Zo mogen gebruikers alleen nog na expliciete toestemming dergelijke gerichte politieke advertenties geserveerd krijgen. Ook zijn advertenties op basis van etniciteit, religie en geaardheid niet toegestaan. Dat geldt ook voor het gebruik van gegevens van minderjarigen.

Het gaat om een voorlopig akkoord. Het Europees Parlement en de Europese Raad moeten de wet dan ook nog officieel aannemen. Zodra dit gedaan is, zou de wet binnen 18 maanden van kracht moeten zijn. Het Europees Parlement en de Europese Raad willen echter dat een deel van de regels al voor de Europese verkiezingen van juni 2024 van toepassingen zijn.