Workday kiest volmondig voor generatieve AI
Workday is de ontwikkelaar van een van de grotere HCM-oplossingen (Human Capital Management) en organiseerde recent in het CCIB in Barcelona Workday RISING voor EMEA, een evenement waarop 4000 bezoekers afkwamen. Het was de 8e Workday RISING binnen EMEA in het 18-jarige bestaand van de onderneming. Centraal op het evenement was de geïntegreerde AI-functionaliteit die HR-medewerkers veel werk uit handen kan nemen en de output van hen verbetert. Uiteraard is de gevoeligheid van AI in combinatie met persoonlijke informatie niet onbenoemd gebleven. De executives leggen uit waarom dat geen probleem is, zoals Jens Löhmar (foto), CTO Continental Europe & DACH bij Workday.
Workday is in 2006 ontsponnen in de breinen van Dave Duffiels en Aneel Bhusri met ondersteuning van venture capital firma Greylock Partners. Men wilde een management omgeving ontwikkelen gebaseerd op cloudservices voor HCM en Finance. Feitelijk de Salesforce van HRM en Finance. Het hoofdkantoor is tegenwoordig gevestigd in Pleasanton (Californië) en dat is in de nabijheid van San Jose. Inmiddels werken er zo’n 18.000 mensen voor Workday. Het Amerikaanse bedrijf heeft in die jaren (mede door de acquisities van Adaptive Insights, Peakon, Scout, VNDLY, en Zimit) zo’n 10.000 klanten met in totaal 65 miljoen medewerkers in de systemen, aan zich weten te binden. De focus ligt op middelgrote en grote ondernemingen. Ongeveer 25% van de omzet wordt buiten de USA gegenereerd. De multinational Philips is een klant die met Workday successen boekt bij de implementatie van nieuwe features. Workday helpt Philips al sinds 2014 bij het transformeren van HR. Adaptive Planning, dat recent door Philips in gebruik is genomen, benut de veelzijdigheid van Workday voor een continue personeels- en kostenplanning.
Nederlands management in EMEA
Binnen EMEA is de dagelijkse leiding in handen van de Nederlandse presidente Angelique de Vries Schipperijn. Ze is nu ruim een jaar het boegbeeld van Workday EMEA na een succesvolle carrière bij Salesforce, SAP en Down Chemical. Op de vraag of een Europese manager kan aarden in een Amerikaans bedrijf met bijbehorend management opvattingen, reageert ze bevestigend. "De atmosfeer binnen Workday is goed en de medewerkers zijn cruciaal voor het succes. Dat blijkt ook uit de manier waarop met het personeel wordt omgegaan. Workday is een waarde gedreven bedrijf dat van af het ontstaan cloud native is geweest. Het was die aanpak en werkwijze die aanspreekt. Ik zit al 30 jaar in de software en geloofde in de ‘andere’ aanpak waarbij de cloud dus centraal staat.”
Foto: Angelique de Vries Schipperijn
Hoewel Workday van Amerikaans van oorsprong is, doet Europa een flinke duit in het zakje. Van de 18.000 personeelsleden werkt bijna een kwart (circa 40000) in Europa. Met name in het Ierse Dublin zit een grote kern van zo’n 2000 medewerkers. Daar wordt veel van de productontwikkeling gedaan. Bijna alle features hebben dus een Europese oorsprong.
Hoewel Workday veel aan directe distributie doet met grote partners zoals (accenture, cognizant, Deloitte en pwc) verwelkomt men graag nieuwe channel partners. Angelique: “Channelpartners vormen een welkome aanvulling in ons netwerk van partners en distributeurs. Geïnteresseerden worden van harte uitgenodigd om met ons in gesprek te gaan.” Wereldwijd heeft men 19.500 partners aan zich gebonden.
AI steeds belangrijker
Centraal bij Workday RISING in Barcelona was het gebruik van Generatieve AI naast ML binnen Workday. Workday heeft zijn platform nieuwe generatieve AI-functionaliteiten gegeven naast de 40 functies die al langer onder de motorkap zitten. Met deze features kunnen de gebruikers hun productiviteit verbeteren inclusief, het stroomlijnen van de financiële en HR-processen.
De AI-technologie zit al een tiental jaren onder de motorkap en wordt steeds essentiëler Als toelichting spraken we met Jens Löhmar. Jens is CTO Continental Europe & DACH en in die hoedanigheid verantwoordelijk voor Transforming Business with Enterprise Management Cloud Solutions. Hij zit in het team van de CTO Jim Stratton en heeft zijn werkplek in het kantoor in Amsterdam.
Jens: “AI en ML zitten in onze haarvaten en het is essentieel om onze klanten te helpen. Wij willen met AI geen mensen overbodig maken maar mensen juist hun werk beter laten doen. Onze generatieve Ai wordt getrained met klantendata, waarbij de diverse klanten keurig van elkaar gescheiden blijven om dat data voor deze processen geanonimiseerd wordt. Onze generatieve AI is fundamenteel beter dan veel andere AI-oplossingen, omdat wij onze algoritmes enkel met schone brondata uit de klantenbestanden ontwikkelen. Daarmee zijn de uitkomsten heel betrouwbaar, want er is geen vervuiling met fake ninformatie. De eigen AI-modellen die hiervoor worden gebruikt, zijn gebaseerd op miljarden transacties die ieder jaar door het platform worden afgehandeld. De data van de uiteenlopende klanten blijft gescheiden dus er zijn geen privacy problemen. AI die ontwikkeld is met publieke bronnen is vaak vervuild met incorrecte data van bijvoorbeeld het internet. Deze problemen hebben wij niet.” Het creëren van de AI-modellen wordt overigens een steeds grotere uitdaging en zal daarom geoptimaliseerd moeten gaan worden. Met de huidige aanpak is de hoeveelheid data die gebruikt wordt harder aan het groeien dan de bekende hockeystick curve of Moore’s law. Ook Jens Löhmar denk dat rond 2026 tot zo’n 95% van de internetdata AI gegenereerd is. Uiteindelijk gaat AI de informatiestromen dominant beïnvloeden.
De voordelen
Wat levert generatieve AI-technologie de klant op? Nieuwe generatieve AI-features op HR-gebied die zijn geïntroduceerd, omvatten onder meer het snel automatisch aanmaken van functiebeschrijvingen voor openstaande vacatures en het makkelijk kunnen creëren van documentatie over het kennisniveau, carrière trajecten en de noodzakelijke aanvullende trainingen voor medewerkers. Workday wil generatieve AI dus inzetten om de skills van medewerkers in een bedrijf sneller en beter te laten groeien. Tot slot ontwikkelt Workday een conversational AI-hulpmiddel om gebruikers van het platform eenvoudiger met informatie om te laten gaan via een spraakinterface. De ontwikkelaars denken daarbij aan het opvragen van samenvattingen, gesproken zoekopdrachten en het opvragen van de context. Hiermee wordt de toegang tot de bedrijfsinformatie laagdrempeliger.
De nieuwe AI-features, die een aanvulling zijn op al 40 bestaande AI- en ML-mogelijkheden, worden in de komende 6 maanden tot 12 maanden vrijgegeven en vallen onder de standaard licentie. In de toekomst staat er nog veel meer op stapel. Daarvoor kunnen aanvullende licenties noodzakelijk zijn maar dat is nog niet gecommuniceerd.
Door: Hans Steeman