Wouter Hoeffnagel - 13 december 2023

SDBN dient massaclaim in tegen Adobe wegens plaatsen trackingcookies

Stichting Data Bescherming Nederland (SDBN) dagvaart Adobe. De stichting beschuldigt Adobe ervan in het geheim 'enorme hoeveelheden persoonsgegevens' te verzamelen via websites van derden. Namens miljoenen Nederlanders eist SDBN dat Adobe stopt met het verzamelen van persoonsgegevens via tracking cookies en via software in mobiele apps. Contact met het bedrijf heeft de afgelopen maanden niets opgeleverd en daarom stapt SDBN vandaag naar de rechter.

SDBN dient massaclaim in tegen Adobe wegens plaatsen trackingcookies image

De stichting stelt dat Adobe gebruikers online volgt en hun digitale persoonsgegevens verzamelt, en deze gegevens met bedrijven deelt. Dit doet het bedrijf naar verluid via websites van derden, waarbij SDBN onder meer de websites van KPN, ABP, Beter Horen en de Belastingdienst noemt.

“Adobe staat bekend als leverancier van softwareproducten, maar wat we niet wisten is dat het bedrijf tegelijkertijd actief is in de markt van digitale persoonsgegevens en je online achtervolgt. Heb je je kerst of sinterklaas aankopen online gedaan? Dan weet Adobe waarschijnlijk vrij nauwkeurig wat je hebt bekeken en waar je je pepernoten of parfum hebt gekocht", zegt Anouk Ruhaak, voorzitter van SDBN.

'Dit moet stoppen'

"De dubieuze markt van verzamelen en verhandelen van persoonsgegevens is in strijd met de AVG. Dit moet stoppen. Na X en Amazon wil Stichting Data Bescherming Nederland nu Adobe, een volgende grote speler op deze markt, dwingen om deze illegale handel te beëindigen. Dat moet helaas via de rechter en met een massaclaim omdat de bedrijven niet met ons in gesprek gaan om tot een oplossing te komen.”

Iedereen die regelmatig het internet gebruikt via de Chrome browser en regelmatig apps download en gebruikt, is slachtoffer van Adobe en kan zich via jestaattekoop.nl gratis voor deze rechtszaak aanmelden.

Experience Cloud

Adobe geeft bedrijven volgens SDBN toegang tot gegevens van gebruikers via Adobe’s Experience Cloud, een platform dat bedrijven in staat stelt profielen te maken van internetgebruikers. Adobe zou via websites en apps op illegale wijze een 'enorme hoeveelheid data' verzamelen over vrijwel iedere Nederlandse internetgebruiker. Het gaat daarbij ook om gebruikers die nog nooit een Adobe-product hebben gebruikt. Adobe zou deze informatie vervolgens delen met met diverse bedrijven die actief zijn in de online advertentiemarkt.

Het bedrijf verzamelt de data naar verluid via tracking cookies, die het plaatst op bekende websites. Ook stelt SBDN dat Adobe middels Software Development Kits (SDKs) stukjes code in mobiele applicaties als Marktplaats, Ziggo GO, RTL XL en Buienradar. Voor deze dataverzameling is volgens de wet toestemming nodig, waarover Adobe volgens SBDN niet beschikt. Ook zou Adobe in sommige gevallen al tracking cookies plaatst voordat gebruikers een keuze hebben gemaakt over het toestaan van cookies.

Voorbeelden websites waar Adobe zonder toestemming cookies plaatst:

  • Abp.nl
  • Albelli.nl
  • Belastingdienst.nl
  • Beterhoren.nl
  • Bruna.nl
  • Douglas.nl
  • Expedia.nl
  • Footlocker.nl
  • Gamma.nl
  • Hallmark.com
  • Karwei.nl
  • ketnet.be
  • Kijk.nl
  • Kpn.com
  • Kwf.nl
  • Tui.nl
  • Unibet.nl
  • Unive.nl
  • Wsj.com

Voorbeelden van mobiele apps (IOS en Android) waar Adobe illegaal persoonsgegevens verzamelt:

  • Marktplaats
  • Ziggo GO
  • RTL
  • MijnKPN
  • Buienradar
  • Essent Verbruiksmanager
  • TomTom Go Navigation
  • Asos
  • Playstation

Eerder diende SDBN ook massaclaims in bij Twitter / X en Amazon. Aanmelden voor de claim tegen Adobe kan via www.stichtingdatabescherming.nl/ of adobe.jestaattekoop.nl/.

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW