Samsung: 'Geen basis voor claim van Consumentenbond en claimstichting'
Samsung Electronics Benelux is van mening niet de EU- en de Nederlandse mededingingswetgeving op de Nederlandse tv-markt te overtreden. Het bedrijf ziet dan ook geen basis voor een civiele schadeclaim.

Dit meldt een woordvoerder van Samsung in een reactie op vragen van Dutch IT Leaders. De Consumentenbond en Stichting Consumenten Competition Claims startten deze week een rechtszaak tegen Samsung. De organisaties willen dat Samsung consumenten compenseert voor schade die zij hebben geleden door prijsafspraken die de Zuid-Koreaanse fabrikant volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) maakte. Hierdoor zijn consumenten volgens de partijen op kosten gejaagd.
In een reactie meldt een woordvoerder van Samsung: "ACM stelt dat Samsung het mededingingsrecht heeft geschonden omdat zij de vrijheid van retailers om zelf hun wederverkoopprijs te bepalen heeft beperkt. Retailers zijn echter altijd volledig vrij geweest om hun eigen verkoopprijzen te hanteren en Samsung heeft geen enkel middel toegepast dat deze vrijheid kan beperken. Samsung Electronics Benelux is in hoger beroep gegaan bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven. Wij zijn van mening dat Samsung Electronics Benelux niet de EU- en de Nederlandse mededingingswetgeving op de Nederlandse tv-markt heeft overtreden en er is daarom ook geen basis voor een civiele schadeclaim."