Affiliate content en SEO-pagina's tasten kwaliteit van zoekresultaten aan
De kwaliteit van zoekresultaten die zoekmachines presenteren loopt achteruit. Dit is te wijten aan de grote hoeveelheid slechte kwaliteit content verspreid door SEO-farms en websites gericht op affiliate links. Zij verwachten dat de kwaliteit van de zoekresultaten verder achteruitholt naarmate generatieve AI meer omarmd wordt.
Al langer klagen gebruikers dat de kwaliteit van zoekresultaten terugloopt. Bewijs hiervoor ontbrak echter tot nu toe. Onderzoek van een groep Duitse onderzoekers biedt dit nu wel. Zij onderzochten de resultaten van in totaal 7.392 zoekopdrachten op zoekmachines Google, Bing en DuckDuckGo.
Kwaliteit loopt terug
Op basis van hun analyse melden de onderzoekers dat de kwaliteit van de zoekresultaten inderdaad terugloopt. "Alle zoekmachines hebben significante problemen met zeer geoptimaliseerde (affiliate) content", melden de onderzoekers. Ook zien zij een relatie tussen het gebruik van affiliate marketing en de complexiteit van content. Naarmate een website meer op SEO gericht, daalt de kwaliteit.
De onderzoekers wijzen erop dat de zoekmachines actief proberen te voorkomen dat zij beïnvloed worden door affiliate- en SEO-campagnes. Tegelijkertijd blijken zij vatbaar voor grootschalige campagnes. Veel activiteiten van zoekmachines op dit vlak zijn in de praktijk slechts tijdelijk effectief. De onderzoekers spreken dan ook van een kat-en-muis-spel.
Meer informatie is hier beschikbaar.