Wouter Hoeffnagel - 26 januari 2024

AP start Europese procedure over gerichte advertenties

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) start samen met de Noorse en Duitse privacytoezichthouder een Europese procedure over privacy en gepersonaliseerde advertenties. Het streeft naar een duidelijk oordeel over de manier waarop online platforms toestemming van gebruikers krijgen voor het vertonen van gepersonaliseerde advertenties. Specifiek gaat het daarbij om het zogeheten 'pay or okay'-model.

AP start Europese procedure over gerichte advertenties image

Online platforms gaan op verschillende manieren om met de verplichting toestemming te vragen voor het gebruik van persoonsgegevens voor gepersonaliseerde advertenties. Zo geven sommige online platforms gebruikers alleen nog gratis toegang indien zij ermee instemmen dat hun persoonsgegevens gebruikt worden voor dit doeleinde. Dit noemt de toezichthouder een 'pay or okay'-model.

'Privacy is een grondrecht'

De AP noemt het belangrijk dat de bescherming van je privacy niet alleen goed is geregeld indien je hiervoor genoeg geld hebt. Het noemt privacy een grondrecht dat iedereen in gelijke mate moet beschermen. De European Data Protection Board (EDPB), waarin Europese privacytoezichthouders zoals de AP zich hebben verenigd, neemt binnen 8 weken een standpunt in over de kwestie.

Aleid Wolfsen, voorzitter AP: "Online platforms kunnen heel veel volgen. Waar je op klikt, wat je online bekijkt, waar je bent en ook wat jouw politieke voorkeur is. Je hebt er recht op dat je grip en zeggenschap houdt over jouw gegevens, dat die goed worden beschermd en dat die alleen worden gebruikt in overeenstemming met wat jij wilt. Dat is een grondrecht voor iedereen."

"Maar wat techbedrijven nu doen, is daar een prijskaartje aan hangen. Wordt privacy daarmee een luxe die alleen voor rijke mensen is weggelegd? De EDPB neemt hier binnenkort een standpunt over in en dat zal grote gevolgen hebben voor de manier waarop techbedrijven met privacy van mensen omgaan."

Voldoet pay or okay-beleid aan AVG?

De AVG schrijft voor dat bedrijven die persoonsgegevens verwerken daarvoor een wettelijke grondslag moeten hebben, zoals toestemming van de betrokken gebruiker. Deze toestemming moeten gebruikers vrijelijk kunnen geven, zonder dat zij hierbij onder druk worden gezet. Ook moeten gebruikers de keuze krijgen te weigeren dat een bedrijf hun persoonsgegevens verwerkt, zonder dat dit nadelige gevolgen mag hebben. De AP wil samen met de Noorse en Duitse toezichthouder duidelijkheid of een 'pay or okay'-beleid hieraan voldoet.

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW