Witold Kepinski - 21 februari 2024

LINKIT maakt van KLM een tech and data driven airline

LINKIT, één van de grootste zelfstandige Nederlandse IT bedrijven, blikt samen met Nederlands trots, de Koninklijke Nederlandse Luchtvaart Maatschappij, terug op 25 jaar samenwerking en delen hun visie op de toekomst. KLM-topman en CIO Aart Slagt is duidelijk: “Op naar de volgende 25, waarbij LINKIT ons gaat helpen de ‘most tech and data driven airline’ te worden.” Een ambitieuze stip op de horizon, maar als het aan mij ligt haalbaar binnen de komende 5 jaar.

LINKIT maakt van KLM een tech and data driven airline image

Als één van de eerste klanten van LINKIT, is en blijft het partnerschap met KLM bijzonder. In 1998 had Bert Peters, oud KLM-medewerker en oprichter van LINKIT, het idee om rechtstreeks aan eindklanten te detacheren. Echter, toen hij voor de KLM-hangar stond met een kandidaat, kwam Bert erachter dat deze huiverig was voor de balans tussen Wang expertise en Visual Basic. Bert vroeg de kandidaat om toch het gesprek aan te gaan. “Ik dacht: daarna kunnen we altijd nog nee zeggen” licht hij toe. “Gelukkig was dat niet nodig. Hij was een bekende in het vakgebied en werd bij binnenkomst van alle kanten begroet door ‘de blauwe familie’. Dat was onze redding, want het trok hem uiteindelijk toch over de streep.” verklaart Bert. Inmiddels is de samenwerking de afgelopen jaren uitgegroeid tot “een rustig, stabiel en robuust partnership” vult Aart vanuit zijn rol als CIO bij KLM aan.

image

Een ferme handdruk op 25 jaar samenwerking tussen KLM en LINKIT.Van links naar rechts; Eric Holierhoek (LINKIT), Aart Slagt (KLM) en Vincent Morren (LINKIT).

Trackrecord

Na 25 jaar hebben LINKIT en KLM meerdere succesvolle projecten op hun naam staan. Maar de weg ernaartoe was niet altijd gemakkelijk. “Het is een soort huwelijk dat je aangaat. For better or worse.” geeft Aart aan. “Gelukkig zijn we bij LINKIT enorm wendbaar en flexibel, waardoor we makkelijk kunnen omgaan met uitdagingen die op ons pad komen. We willen van elke situatie het beste maken. Een instelling die ons bedrijf ver brengt, maar ook goed aansluit bij de mindset van KLM.” legt Eric Holierhoek, CCO bij LINKIT uit. Dit resulteerde in een solide samenwerking, die niet alleen in de goede maar ook in de zware tijden standhield. Van de uitbraak van het Covid virus, tot de aswolk, 9/11, SARS, maar ook het jaar 2000 en de overname van KLM door AirFrance in 2004. “Na deze bepalende gebeurtenissen, waar afschalen onvermijdelijk was, wisten we door onze intensieve samenwerking toch weer snel terug op niveau te komen. Die snelheid is echt typerend voor de goede samenwerking.” benadrukt Aart. 

Deze longterm commitment ligt dan ook aan de basis van alle projecten waarbij KLM en LINKIT telkens opnieuw de ervaring van KLM’s klanten wisten te verhogen. Een kleine selectie, aldus Vincent Morren, Key Accountmanager bij LINKIT: 

Mobiel inchecken met de app waardoor papieren tickets verleden tijd werden.

Zelfregulerende algoritmes die zorgen voor een efficiëntere infrastructuur en ondersteuning bieden bij operationele beslissingen.

De Social media hub waardoor KLM via Social Media met passagiers kan communiceren (wat bijvoorbeeld cruciaal bleek ten tijde van de aswolk).

Flying Blue als vooraanstaand loyaliteitsprogramma voor de branche.

Het Food waste reduction program waarbij, door middel van video recognition, overgebleven voedsel na elke vlucht wordt geanalyseerd. Dit helpt op een efficiënte manier verspilling tegen te gaan. 

Stip op de Horizon

Na 25 jaar samenwerken is er een nieuwe fase aangebroken. KLM is gedreven om de komende jaren wederom grote stappen te maken en een voortrekkersrol in te nemen binnen de luchtvaartbranche. “We staan aan de vooravond van een periode waarin technologie en digitalisering een enorm belangrijke rol gaan spelen voor KLM” licht Aart toe. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het een essentiële pijler binnen KLM’s strategisch plan behelst: ‘Create technological advancement’. De verklaring is logisch: “We vliegen allemaal met dezelfde vliegtuigen met nagenoeg dezelfde stoelen, dus daar maak je geen verschil mee. Het verschil zit in je mensen aan board en de frontline staff. Door ze te faciliteren met doordachte, digitale oplossingen kunnen zij de dienstverlening naar grotere hoogtes brengen.” legt Aart uit. Alleen zo worden we over 5 jaar de ‘most tech and data driven airline’.

Voor KLM en LINKIT is het doel duidelijk en de weg ernaartoe begint langzaam vorm te krijgen. “GenAI wordt vaak genoemd als ‘het nieuwe goed’, maar om dat in de zetten moet je je legacy data kunnen vrijspelen. Daar zit de komende periode de focus op.” deelt Aart. Bij dit ‘moeder aller projecten’ zoals Aart het beschrijft, zal LINKIT wederom KLM ondersteunen in alle stappen die nodig zijn. “Open en eerlijk, met alle kaarten op tafel. Want alleen zo behalen we samen de eindstreep.” benadrukt Eric. Dus op de vraag of we over 25 jaar nog steeds kunnen spreken over een succesvolle samenwerking tussen LINKIT en KLM is de reactie eenduidig: “Geen enkele reden om dat niet te veronderstellen”.

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW