Unmanned Valley pleit voor vliegen drones buiten zicht van piloot
Nederland draagt zijn positie op het gebied van onbemande luchtvaart te verliezen. Door de huidige interpretatie van Europese regels kunnen innovatieve bedrijven hun toepassingen en technieken niet in de praktijk testen. Zij worden hierdoor soms gedwongen naar het buitenland te gaan. In een manifest dat is aangeboden aan minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat uit Unmanned Valley zijn zorgen en kaart de noodzaak van deze testmogelijkheden aan.
De ondertekenaars willen dat het ministerie, net als andere Europese landen, gebieden aanwijst waar buiten het zicht van de piloot gevlogen kan worden. De ‘dronecoalitie’ wijst op de grote kansen die BVLOS-vluchten (Beyond Visual Line Of Sight, BLVOS) bieden voor onder meer de energietransitie, medisch transport, moderne landbouw en de beveiliging van kritieke infrastructuur. De huidige Nederlandse interpretatie van Europese wetgeving belemmert echter de ontwikkeling en toepassing van deze cruciale technologieën, waardoor Nederlandse bedrijven hun heil in het buitenland moeten zoeken.
Steun van breed scala aan partijen
Vooraanstaande Nederlandse organisaties zoals TU Delft, NLR, Atmos, Van Oord, High Eye, Unmanned Valley, Droneport Rotterdam, Drone Flight Academy, de ANWB en de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart hebben hun steun voor het manifest uitgesproken. Met dit gezamenlijke initiatief hopen de betrokken partijen de Nederlandse overheid aan te sporen tot actie. Ook de gemeente Katwijk, waar veel drone-innovatie plaatsvind, ondertekende het manifest.
“Door de belemmeringen beginnen we achter te lopen in Europa. En dat terwijl we juist zo veel kennis en talent hebben. Daar moeten we iets aan veranderen”, zegt Cornelis Visser, burgemeester van gemeente Katwijk.
Buitenland bewijst haalbaarheid
De succesvolle implementatie van BVLOS-testgebieden in Europese landen als Denemarken, Spanje, Italië, Duitsland en zelfs vlak over de grens in België, benadrukt nog eens de haalbaarheid en noodzaak van dergelijke plekken in Nederland. Het manifest pleit voor het aanwijzen van testzones boven onbewoonde gebieden in het tweede kwartaal van 2024. Unmanned Valley heeft de afgelopen jaren een corridor ingericht waarin veilig richting de Noordzee kan worden gevlogen. Dit gebied is uitgerust met droneradars en andere apparatuur om het luchtruim continue in de gaten te gehouden.
De minister erkent dat er op het dossiers nog meters moeten worden gemaakt. “Ik zie dit als een mooie aansporing!", aldus minister Harbers. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is al langere tijd bezig met het complexe BVLOS dossier. Theo de Vries, directeur Unmanned Valley: “BVLOS vliegen is inmiddels ‘proven technology’. De hele sector is er klaar voor en verwacht dat het ministerie met duidelijke regelgeving BVLOS-vliegen eindelijk mogelijk maakt in Nederland.”