Europese Commissie onderzoekt naleving Digital Markets Act door Alphabet, Apple en Meta
De Europese Commissie heeft vijf onderzoeken geopend naar de naleving van de Digital Markets Act (DMA) door Alphabet, Apple en Meta. De onderzoeken richten zich op de regels van Alphabet met betrekking tot sturing in Google Play en zelfvoorkeur in Google Search, de regels van Apple met betrekking tot sturing in de App Store en het keuzescherm voor Safari, en Meta's "betaal- of toestemmingsmodel".
De Commissie is van mening dat de door deze poortwachters genomen maatregelen mogelijk niet voldoen aan hun verplichtingen uit hoofde van de DMA. De onderzoeken zullen zich richten op de volgende gebieden:
- Alphabet:
- Of Google Play-ontwikkelaars voldoende mogelijkheden hebben om consumenten te "sturen" naar aanbiedingen buiten de Google Play Store.
- Of de maatregelen van Google om zelfvoorkeur te voorkomen ervoor zorgen dat diensten van derden op een eerlijke en niet-discriminerende manier worden behandeld in vergelijking met de eigen diensten van Google.
- Apple:
- Of het keuzescherm van Apple gebruikers daadwerkelijk in staat stelt om een alternatieve standaardbrowser en zoekmachine te selecteren.
- Of de maatregelen van Apple om gebruikers te laten wisselen van standaardinstellingen eenvoudig en duidelijk genoeg zijn.
- Meta:
- Of Meta's "betaal- of toestemmingsmodel" gebruikers een echt alternatief biedt als ze geen toestemming geven voor het gebruik van hun persoonsgegevens.
De Commissie heeft ook andere onderzoeksmaatregelen genomen met betrekking tot Amazon en Apple. De Commissie onderzoekt of:
- Amazon mogelijk de voorkeur geeft aan zijn eigen merkproducten in de Amazon Store.
- De nieuwe tariefstructuur van Apple voor alternatieve appstores het doel van de DMA-verplichtingen tenietdoet.
De Commissie heeft tot slot vijf bewaringsbevelen aangenomen gericht aan Alphabet, Amazon, Apple, Meta en Microsoft, waarin hen wordt gevraagd documenten te bewaren die kunnen worden gebruikt om hun naleving van de DMA-verplichtingen te beoordelen.
Margrethe Vestager, uitvoerend vicevoorzitter belast met het mededingingsbeleid, verklaarde: "Vandaag opent de Commissie vijf niet-nalevingsonderzoeken op grond van de Digital Markets Act (DMA). Het gaat om de regels van Alphabet over sturing in Google Play en zelfvoorkeur in Google Search, de regels van Apple over sturing in de App Store en over het kiezen van browsers en het wijzigen van standaardinstellingen, en Meta's 'betaal- of toestemmingsmodel'. Wij vermoeden dat de voorgestelde oplossingen van de drie bedrijven niet volledig voldoen aan de DMA. We zullen nu onderzoeken of de bedrijven zich aan de DMA houden, om open en betwistbare digitale markten in Europa te garanderen."
Thierry Breton, commissaris voor Interne Markt, voegde toe: "Op 7 maart is de Wet op de Digitale Markten van toepassing geworden. We zijn al maanden in gesprek met poortwachters om hen te helpen zich aan te passen, en we zien nu al veranderingen op de markt gebeuren. Maar we zijn er niet van overtuigd dat de oplossingen van Alphabet, Apple en Meta hun verplichtingen voor een eerlijkere en meer open digitale ruimte voor Europese burgers en bedrijven respecteren. Mocht uit ons onderzoek blijken dat de DMA niet volledig wordt nageleefd, dan kunnen de poortwachters zware boetes krijgen."
Achtergrond
De DMA heeft tot doel betwistbare en eerlijke markten in de digitale sector te garanderen. Het reguleert poortwachters, dit zijn grote digitale platforms die een belangrijke toegangspoort vormen tussen zakelijke gebruikers en consumenten, wier positie hen de macht kan geven om een knelpunt in de digitale economie te creëren.
Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta en Microsoft, de zes poortwachters die de Commissie in september 2023 had aangewezen, moesten uiterlijk op 7 maart 2024 volledig aan alle DMA-verplichtingen voldoen. De Commissie heeft de nalevingsrapporten beoordeeld waarin de nalevingsmaatregelen van de poortwachters zijn uiteengezet, en feedback van belanghebbenden verzameld, onder meer in de context van workshops.