Alternatief voor cookies van Google komt pas in 2025
Google start dit jaar nog niet met de uitrol van Privacy Sandbox, de technologie die een alternatief moet vormen voor cookies in de Chrome Browser. De uitrol loopt vertraging op.
Google kondigde een klein jaar geleden aan dat het begon met een alternatief voor cookies. Dat zou begin dit jaar beginnen bij één procent van de gebruikers en later doorheen het jaar verder worden uitgerold. Dat tijdspad blijkt echter niet haalbaar. "We zullen de afbouw van cookies van externe partijen niet rond hebben tegen de tweede helft van het vierde kwartaal", zegt Google in een blogpost.
Het bedrijf verwijst naar lopende uitdagingen rond de feedback die het kreeg uit de sector, van regulatoren en ontwikkelaars. Tegelijk zegt het ook dat de Britse concurrentiewaakhond CMA voldoende tijd moet krijgen om alles te controleren. De CMA ontvangt eind juni pas feedback vanuit de sector.
Reclame op maat zonder cookies
Privacy Sandbox is het antwoord van Google op cookietechnologie. Nu de tracking die verder komt uit cookies steeds vaker op kritiek kan rekenen. De opzet is daarbij dat je interesses aangeeft en nog steeds reclame op maat krijgt. Maar dan zonder cookies.
Google heeft er belang bij dat zo’n alternatief vlot werkt voor alle partijen. Enerzijds wil het vermijden dat regulatoren of politici de producten van het bedrijf verder zou beperken, anderzijds is Google zelf het grootste online platform voor advertenties, waardoor het baat heeft dat Chrome gepersonaliseerde reclame kan blijven tonen, ook zonder cookies.
In samenwerking met Data News