Witold Kepinski - 04 mei 2024

Een toenemend bewustzijn van duurzaamheid

De wereld van vandaag wordt gekenmerkt door een toenemend milieubewustzijn en een groeiend verantwoordelijkheidsgevoel. Als het om duurzaamheid gaat, evolueren organisaties in een verbazingwekkend tempo, en het is vooral interessant om te zien hoe duurzaamheid de afgelopen jaren is omarmd. Bij Lenovo is duurzaamheid al lange tijd een belangrijk aandachtspunt; het vormt de kern van wat we doen. Hoewel het ook voor onze klanten altijd een belangrijk onderwerp is geweest, hebben veel bedrijven moeite gehad om duurzaamheidsidealen in daden om te zetten. Dit schrijft Stefan Larsen (foto), Global Sustainability Services Engagement Leader bij Lenovo in deze blog bijdrage.

Een toenemend bewustzijn van duurzaamheid image

Volgens het World Economic Forum (WEF) vindt 90% van de leidinggevenden duurzaamheid belangrijk, maar beschikt slechts 60% van de organisaties daadwerkelijk over duurzaamheidsstrategieën [1]. Gelukkig zien we dat steeds meer bedrijven hun draai vinden als het gaat om duurzaamheid.

Een toenemend bewustzijn van duurzaamheid

Klanten zijn tegenwoordig veel beter opgeleid dan een paar jaar geleden. Ze zijn op de hoogte van de komende wetgeving, begrijpen de emissies van Scope 1, 2 en 3 en stellen vragen over de CO2-voetafdruk en het energieverbruik van producten. Klanten hebben ook zeer tastbare doelstellingen, waaronder het bereiken van een netto nuluitstoot of het terugdringen van de CO 2 -uitstoot tegen een bepaalde tijd. Naast specifieke duurzaamheidsdoelstellingen implementeren bedrijven doelstellingen die zeer meetbaar zijn.

Er wordt nu verwacht dat technologieleveranciers een rol zullen spelen in de duurzaamheidstransitie, door oplossingen voor te stellen en aan te bieden die klanten kunnen helpen de duurzaamheidsdoelstellingen te behalen. Dit heeft de deur geopend voor Lenovo om verder te gaan dan alleen het leveren van technologie en een vertrouwde partner te worden, die klanten in elke fase van hun duurzaamheidsreis ontmoet.

In het verleden waren prijzen en specificaties natuurlijk erg belangrijk voor klanten, maar we hebben een evolutie in de markt gezien waarbij duurzaamheidsattributen een steeds grotere rol spelen in de technologische vereisten. Dit heeft geleid tot sterkere relaties met klanten en samenwerking om de meest efficiënte oplossingen te vinden.

Elke klant bevindt zich in een andere fase als het gaat om zijn duurzaamheidsreis. Sommige zijn nog maar net begonnen, andere zijn al een stuk verder gevorderd. Deze variantie is niet branche- of regiospecifiek en verschilt per organisatie. Bedrijven kunnen over het algemeen in twee groepen worden verdeeld: bedrijven die duurzaamheid als een investering zien, en bedrijven die duurzaamheid als een kostenpost zien.

Het lijdt geen twijfel dat wetgeving een belangrijke drijvende kracht is, die bedrijven ertoe aanzet duurzaamheid vanuit een breder perspectief te bekijken en hen ertoe aanzet om eerder dan later actie te ondernemen. Degenen die snel handelen zullen hiervan profiteren, terwijl organisaties die langzamer reageren wellicht veel meer werk zullen moeten inhalen.

Bedrijven richten hele bedrijfseenheden op om hun ESG-doelstellingen te beheren en te implementeren, wat het groeiende belang van duurzaamheid benadrukt. Duurzaam ondernemen is ook belangrijk als het gaat om het aantrekken van de volgende generatie medewerkers. Volgens Deloitte zei 49% van Gen-Z's en 44% van de millennials dat ze carrièrekeuzes hadden gemaakt op basis van hun persoonlijke ethiek [2], en het WEF wijst erop dat 51% van de Amerikaanse bedrijfskundestudenten een lager loon zou aannemen als het bedrijf is milieuverantwoord [3].

Uitdagingen en trends in de toekomst

Hoewel de meeste bedrijven zich in verschillende stadia van hun duurzaamheidstraject bevinden, blijft het implementeren van een duurzaamheidsstrategie voor velen een relatief nieuwe uitdaging. Organisaties moeten uitzoeken waar ze deze reis moeten beginnen, doelen stellen en een plan opstellen om dingen te laten gebeuren.

Aan de meeste duurzaamheidsinitiatieven zijn kosten verbonden, maar ook op dat vlak kan de houding een groot verschil maken. Organisaties moeten duurzaamheid echt zien als een investering waar hun bedrijf op de lange termijn profijt van zal hebben.

Volgens een onderzoek van Gartner uit 2022 helpen duurzaamheidsprogramma's organisaties bij het optimaliseren van het energieverbruik, zakenreizen en klanttransactiekosten. 86% van de bedrijfsleiders zegt dat duurzaamheidsinitiatieven hun bedrijf beschermen tegen ontwrichting [4], waarbij de nadruk ligt op doelstellingen op het gebied van milieu, maatschappij en bestuur (ESG), die nieuwe kansen creëren voor bedrijven om te groeien en tegelijkertijd de kosten en risico's beperken.

Data kunnen ook een grote rol spelen bij het helpen van organisaties bij het maken van weloverwogen keuzes op het gebied van duurzaamheid. Datagestuurde beslissingen kunnen bedrijven in staat stellen te analyseren wat het beste werkt, gebieden te identificeren die verbeterd kunnen worden, meetbare en verantwoorde praktijken te sturen en echte vooruitgang te boeken. Net als bij elk ander onderdeel van uw bedrijf moet ook bij duurzaamheid een fundament rond data worden gebouwd.

Veel bedrijven praten over AI, en er is veel opwinding over de manier waarop de technologie de komende jaren zal evolueren. Het lijdt geen twijfel dat AI een belangrijke rol gaat spelen op het gebied van duurzaamheid.

Klanten helpen tastbare klimaatactie te ondernemen

De afgelopen jaren heeft Lenovo een grote toename gezien van het aantal verzoeken van klanten waarin een duurzaamheidselement is opgenomen, wat heeft geleid tot de oprichting van ons eigen team voor duurzaamheidsoplossingen.

Hierdoor zijn we in staat om met klanten om de tafel te zitten en duurzaamheidsworkshops uit te voeren, waarbij we de behoeften van een klant bespreken. Onze focus is om eerst de uitstoot als gevolg van IT-aankopen te helpen verminderen en vervolgens de resterende uitstoot te compenseren. We kijken naar alles, van duurzame verpakkingsoplossingen tot zeevracht, het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstof voor luchtvracht, verlenging van de levenscycli van apparaten, veilige diensten voor activaherstel en flexibele as-a-service-oplossingen zoals Lenovo TruScale.

Deze 360-gradenbenadering van duurzaamheid helpt ons duurzaamheidsoplossingen te ontwerpen die het beste aansluiten bij de behoeften van elke klant, waar hij zich ook bevindt op zijn reis.

Eén ding wordt steeds duidelijker, ongeacht het bedrijf, de sector of de locatie: er is geen enkele oplossing die onze klanten naar een netto nulpunt kan brengen. Het is echt een combinatie van meerdere stapsgewijze verbeteringen die klanten zullen helpen hun duurzaamheidsdoelstellingen te behalen.

Door: Stefan Larsen, Global Sustainability Services Engagement Leader

Bronnen:

[1] World Economic Forum, “Waarom duurzaamheid cruciaal is voor de bedrijfsstrategie”, juni 2022

[2] Deloitte, “Een oproep tot verantwoording en actie”, 2021

[3] World Economic Forum, “Waarom duurzaamheid cruciaal is voor de bedrijfsstrategie”, juni 2022

[4] Duurzaamheidsonderzoek 2022: gebruik duurzaamheid om waarde te creëren en disruptie te beperken.”

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW